donderdag 29 januari 2015

Posters Spaanse burgeroorlog met muziek en vers

Is de wereld fel veranderd
is de wereld een betere plaats
sinds de Spaanse burgeroorlog 1936+1939
in feite de blauwdruk voor elke burgeroorlog sindsdien
en de daaropvolgende dictatuur
het conflict links-rechts
revolutie, en revolutionaire dictatuur
autocratie, theocratie
zie Libië, zie Egypte
met misschien uitzonderingen voor Oekraïne en Tunesië
maar niet van harte

Ik ben pessimistisch
ik zie het glas halfleeg
 monter mij op als u met mij van mening verschilt
de wereld, veiliger dan ooi tevoren,
is bij wijlen erger dan mijn voorstelling van de hel
met bloedvergieten en slachtpartij

Ik schud met mijn glazen bol
schud het koffiedik
slacht een duif en kijk naar de ingewanden
de wereld in een notendop

De wereld draait door
hadden de valse profeten dit gewild
toen zij volgelingen zochten
religie als alibi voor sadisme en onverdraagzaamheid
hadden de communisten dan toch gelijk
met haar te verbieden
voor een keer geef ik ze gelijk

"De achtergrond gaapt als een leegte of vermoeide.  
Ze staat op en zet de naald op de plaat.
De muziek kraakt. Ze zegt "alles wat je hoort, hoort erbij."

Maud Vanhauwaert





Geen opmerkingen:

Een reactie posten