woensdag 28 januari 2015

SHOA

Zij is mijn zwarte kat; maar ben ik voor haar slechts een haarloze roze mens

Dit is mijn land, maar ben ik zijn inwoner

Dit is mijn ideologie, maar ben ik haar aanhanger

Dit is mijn genocide, maar ben ik dader of slachtoffer

Dit is de SHOA, het grootste menselijke drama

Ik ben Srebrenica, ik ben Rwanda, ik ben Yezidi

De toekomst herhaalt zich met gewatteerde muren

Hebben wij allemaal het verstand verloren

in het nastreven van de waan van de dag

of is de illusie van morgen slechts de teleurstelling van vandaag


Ik ben Charlie

Ik ben de Duivelsverzen

Ik ben anoniem


Ik ben de duivel

Ik ben de beul

Ik ben de apathische zwijgende meerderheid

maar zeg niet langer:

"Ich habe es nicht gewußt."

Bewaar je leugens voor het proces


"Mijn angst is mijn essentie en hoogstwaarschijnlijk mijn belangrijkste eigenschap."

 F. Kafka


                                    Berlijn, 1933




Niets ontkracht de kracht en de weerzin van de SHOA, de HOLOCAUST

tenzij een negationist


De lessen uit het verleden zijn krachtig,

als een stormwind die de laatste bladen van de boom waait

als de keizer zonder kleren staat

en de laatste getuigenissen ons waarschuwen voor fascisme,

vreemdelingenhaat, xenofobie en racisme

 Is islamofobie dan niet ingeburgerd,

eigen aan onze wegwerpmaatschappij

De laatste Franse joden verlaten het avondland

op weg naar een nieuwe toekomst in Israël

Zij dragen de kiem van de haat met zich mee

geboren uit vrees

Is de wereld dan een andere plek dan in 1948

met David Ben Goerion, de leeuw van Judeah...

 

In de bijbel ben je dan wel het beloofde volk,

maar, o Israël, je betaalt een prijs

voor spirituele afgunst

van monotheïstische broeders


Wanneer wordt het conflict beslecht, 

ergens in de 21ste eeuw,

wanneer de zon niet mee opgaat voor de overlevers van Auschwitz en Birkenau


Is er dan geen plek voor dromen,

van eenheid en begrip

voor iedereen, een plek onder de zon,

ongeacht besnedenheid, en 

versie van Oude testament, al dan niet Tenach- of Korangetrouw

 

Is er dan geen plek voor hoop,

niet tenzij alle godsdiensten integreren

maar voor zo'n strekking

zijn er nog minder volgelingen dan voor 

Lou de Palingboer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten