donderdag 5 december 2013

Klein als een perfecte miniatuur

Perfect geluk
immens geluk
geluk moeilijk voor te stellen
voor wie geen ouder is
en toch

De langzame aanraking
het glijden over minieme voetjes
waarbij een kleine aarzeling door het lichaam glijdt
en het minieme lichaam zich wegtrekt van de plaaggeest

Superlicht
was je
klein als een miniatuur
verkleind geluk
geluk in een notedop
al schrijf ik je naam met hoofdletter
Sterre
als een Middeleeuwse miniatuur
in een verlicht geschrift
je eerste letter versierd tot in de oneindigheid

Vandaag moeten we ook rekening houden met jou
vanaf vandaag ben je thuis
ik kijk uit naar vrijdag
dan komen we met zijn allen
die vreemde grote mensen
die samentroepen rond je wieg
met vreemde geluiden
je aandacht trekken
kinderlijk, haast infantiel
wie is dan de baby,
en wie dan het grote kind
dat weigert op te groeien
als was hij Victor
in een tragikomische versie
van Grass' meesterwerk
Waar is dan je Blechtrommel?
Waar is je tin tin drum?
Waar is je blikken marteltuig?
Ach, is het dan niet de volwassene die de tijd wil stopzetten
en je voor eeuwig wil behouden,
kleine Sterre
als het wonder dat je bent

Nog geen foto's
je blijft een goed bewaard geheim
tenzij voor ingewijden
ik wacht ongeduldig
op fotomateriaal
het bewijs van je aankomst
al kon ik het het met eigen ogen zien
je voelen, je ruiken,
jawadde,
ik geloof het pas als ik mijn eerste foto publiceer
ik ben nu eenmaal ongeloviger
dan de ongelovige Thomas,
en dat was ook al zo'n fenomeen
al doe ik het niet voor de discussie
in godsdienst geen krak,
maar ik geloof weer in de mensheid,
dankzij een kleine krak,
tenzij je later verwordt tot feministe,
kenau of ka,
maar voorlopig behoud ik nog het geloof,
en sta vrijdag weer paraat
met een vriendin, en mijn betreurenswaardige ex,
al doet ze het goed, zo zonder mij,
blijkbaar ben ik dan toch niet zo'n onmisbaar fenomeen,
als ik graag zou denken
liever had ik dat ze drie koppen groeide als Cerberus,
voorlopig, Sterre, kan je haar toch nog niet zien,
en al weet ik , dat baby's flexibel zijn,
pas toch maar op voor haar, je prachtige meter























Geen opmerkingen:

Een reactie posten