donderdag 30 januari 2014

De schoonheid van een beeld


De schoonheid van een beeld,
u kent het wel, op fb, ontroerd te zijn door
een mooie foto, een prachtig lied
al pleit het tegen mijn eigen winkel,
ik immers, semi-professionele dichter,
salonvertaler, woordensmid van nature



ik ben snel ontroerd,
gepakt door een beeld,
mijn gemoed schiet vol,
het beeld heeft me te pakken
een beeld zoveel krachtiger dan een gedicht
al ben ik niet de grootste kunstenaar

Daarom combineer ik,
gedichten met beelden en muziek
een totaalbelevenis
emotie oproepen toch mijn taak,
waarvoor ik het doe
want rijk zal ik er niet van worden,
van de rijmelarij,
daarvoor ben ik te beperkt,
te weinig getalenteerd
Geen Neruda in spe,
hoe vaak ik hem ook herlees
en met mijn ogen steel,
zijn niveau zal ik nooit bereiken,
hij die met enkele woorden een wereld schept

Hoog richten
dat is toch mijn doel,
god in mijn eigen universum
van woorden en beelden
al ben ik wel verheugd over het stijgend aantal lezers
maar succes is relatief
wanneer ben je echt tevreden
over je eigen vondst
afgetreden paden bewandelen,
alles is reeds gezegd en geschreven
ik recycleer enkel succesvol

 Blij met uw erkenning
al is het stilzwijgend
ik blijf uw dienaar,
op gedichtendag des te meer,
dichter des vaderlands zal ik nooit worden
maar ik ben blij
mijn hobby is bepaald
ik blijf zweten en wroeten
voor af en toe een parel
maar vooralsnog is mijn oester hermetisch gesloten
wrik naar hartelust, hopelijk vindt u wat u zoekt

Zeg me wat u vindt,
onomwonden,
zonder blad voor uw mond,
uw retorische feedback wordt geapprecieerd
niet erger voor een kunstenaar, omstreden woord,
dan onverschilligheid en schouderophalen





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten