dinsdag 8 april 2014

Geostrategisch geneuzel

Voor een militaire carrière ben ik niet in de week gelegd
de militaire brandhaarden van de wereld,
Syrië, Egypte, Israël-Palestina, Afghanistan-Pakistan en de Krim
zijn met elkaar verbonden door onzichtbare platinum kettingen,
zo haarfijn dat zelfs analisten ze niet kunnen blootleggen....

Een onaantastbaar spelletje schaak, Risk of stratego zo u wil
welke zet beweegt andere 
wie is de Demiurg, de onbewogen beweger
die de wereld schept uit ongeordende materie of bewegende chaos schept
naar het beeld van de Ideeën.








Ik kan het u niet zeggen,
laat staan voorspellen,
al ben ik meestal niet veraf van de waarheid met mijn premissen.
Ben ik dan zo arrogant, of eventueel goed geïnformeerd,
wat haalt het uit??

Ik ben besluiteloos,
het conflict in het Westen lijkt me minder veraf,
tussen altijd maar stijgende prijzen en de stagnerende lonen,
altijd maar minder mogelijk rond te komen met een karig loon.
Gingen de lonen in het nieuwe Europa niet stijgen, de evolutie in Oud-Europa
naar dalende lonen lijkt ingezet, prijzen zullen amper dalen, een golf van nieuwe armoede lijkt niet veraf.
Is dat niet de inzet van toekomstige verkiezingen, de afgunst van de massa, herverdeling van de rijkdom,
vermogensbelasting, een Zimbabwaanse landhervorming nog veraf.

Is dat niet de inzet van de nieuwe strijd,
de economische strijd,
voorafgegaan door een opkomst van nationalisten en communisten?

Ach, wat kan het een politicus schelen,
als die nog altijd gelooft dat zijn loon evenwaardig is aan zijn mogelijkheden, 
dan is een wereld van zelfoverschatting en  hautain egoïsme niet veraf.
Zolang partijen als open VLD de belangen van ondernemers verdedigen, CD&V, nou, haar eigen zuil zeker of haar eigenbelang, SPA verblind is door de macht, dan kunnen de traditionalisten nog lang regeren, tot veler verdriet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten