zondag 2 september 2012

Nalatenschap van een vervloekte dichter


De nacht, duistere bondgenoot van een vervloekte dichter
’s nachts komen melodieën tot leven als symfonie van
een uitgesponnen verhaal, woorden vormen een verlaten vers
Dave Gahan spint zijn neerslachtig web, ik geniet

 

Mijn gedichten, de waarde ervan literair, prozaïsch of poëtisch
vormen mijn nalatenschap voor de toekomst, ik schrijf voor
mijn neefje, zus, ik wil ook herinnerd worden later
niet alleen voor wie ik ben, maar door wat ik schreef
herkenbaarheid van nachtelijke dwaasheden van een voormalig toogfilosoof



Ik zwijg even, de synthesizer tokkelt een herkenbaar geluidstapijt,
de cursor beweegt oneerbiedig naar het einde van alweer een vers,
ik schaaf niet aan mijn gedichten tenzij al te grote spellingsfouten
me tot wanhoop drijven, ik hou van de rauwheid van het moment, niet
van de gekunsteldheid van de voortdurende bijschaving


 
Mijn zorgen weerklinken door, maar ik besef tot mijn grote geluk
dat de schoonheid van kunst ligt in het ongeluk van de kunstenaar,
ik verwacht dan ook grootsheid op een wit scherm zoniet verplicht
ik mij ertoe om gelukkig te worden zoals ik meestal ben,

 

Ik ben niet in de wieg gelegd als getormenteerd kunstenaar, het
leven is niet mooi meestal, maar het wordt er niet mooier op door een
voortdurende neerslachtigheid, in al mijn wanhoop verkies ik de
opgewektheid van een terdoodveroordeelde die grapjes maakt tegen zijn beul,
de ongedurige en ongenaakbare, ontastbare en verrückte realiteit
van Hesses Steppenwolf die voortdurend het geluk zoekt, Bartje weetuwel

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten