maandag 3 september 2012

Tante heks

Ik heb een tante heks, een uitgemergelde vrouw met puntige
kin en neus, mager als een Biafraan, met lange zwarte geverfde haren
die een scherp gezicht omlijsten, met een spitse mond
die wel gevormd lijkt naar de hatelijkheden die ze verspreidt








Maar ze verdiende haar epitheton ruimschoots, bij een erfenis
listen, kuiperijen en leugens te over kwamen uit haar mond,
om diefstallen te verdoezelen, van bontjassen, juwelen,
en aanzienlijke sommen geld, spijtig genoeg niet te
bewijzen, dus ze kwam er mee weg, maar haar leugenachtigheid
was zo grotesk, dat een afkeer, weerzin zich in de kamer verzamelde



Soms zie ik je nog, tante heks, en dan borrelt een diepe
woede op, een karikaturale haat die ik dacht nooit te voelen
meestal draai ik gewoon mijn hoofd, om je niet te moeten zien
de doortraptheid van een slang met duivels gevorkte tong
 
 
 
Je kinderen zie je niet meer, je kleinkinderen heb je nooit gezien
ook hen heb je de duivel aangedaan bij een banale scheiding
je zit er warmpjes bij, oorlogsbuit van vele veldslagen,
maar als mens heb je afgedaan als het enige wat je familie
graag van jou zou zien, een rijkelijke marmeren grafsteen is

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten