zondag 16 maart 2014

Rugzakje

Ik besluip mijn verleden
mijn rugzakje met bagage
ik verspeel mijn ondoorgrondelijkheid
mijn overbodig mysterie

Ik herlees de groten der aarde,
literaire reuzen,
mijn grote idolen.
Hemingway met zijn oneindig machismo en transparante stijl
Neruda met zijn prachtige woorden, poëzie die eerder neigt naar een lied
Kafka en Huxley met hun geniale vooruitstrevendheid
Orwell, politiek bewogen in zijn wijsheid

Ik kom amper tot hun enkels 
mijn onzekerheid, mijn ambitie
mijn genegenheid tot mijn schrijven
mijn hobby plompverloren

Van Ostaijen, Claus
Vlaamse sterren
ik benijd en verwonder me
over je schrijven
laat me ooit iets schrijven
dat me begeert
laat me het onderwerp zijn
mijn perfectie
mijn eigen zijn
wanneer vind ik mijn stijl 
als ik ten laatsten leste hun juk afwerpen kan


Anders doe ik er waarschijnlijk voor eeuwig het zwijgen toe














Geen opmerkingen:

Een reactie posten