woensdag 20 november 2013

Pracht

Schoonheid is relatief
in het Engels de prachtige uitdrukking
beauty lies in the eye of the beholder
jij bent de maatstaf
jij definieert schoonheid
jij bepaalt verlangen en begeerte,
aantrekkingskracht en vurig verlangen

Wat de ene mooi vindt,
vindt de andere afstotelijk
het schoonheidsideaal verschuift even grillig als een modetrend
van wulpse Rubensiaanse modellen naar graatmagere uitgehongerde
onrealischtische modellen die de cover van modebladen sieren,
vaak ook dan nog gephotoshopt

Mijn ideale vriendin
behoeft geen artificiële inmenging
ze straalt, innerlijk als uiterlijk
zachtaardig als een lentebries
tintelend als een bergbeek
of een bad champagne

Maar de mooiste vrouw die ik ken
is waarschijnlijk ook mijn beste vriendin
zij verschijnt tegenwoordig met een prachtige glans
haar bolle buik verraadt maanden van zwangerschap
een mooier exemplaar ken ik niet
een hand op haar buik om te
voelen hoe de kleine beweegt
is een geluk dat ik pas recent heb mogen ervaren
wellicht nooit voor mij weggelegd als vader
een lichte weemoed overvalt me dan
andere keuzes
gedane zaken nemen geen keer

Leni,
ik wacht in spanning af
nog enkele dagen en het staat te gebeuren
voor nu en voor altijd,
kan je rekenen op mijn wispelturige steun




Geen opmerkingen:

Een reactie posten