donderdag 6 februari 2014

Papa

Langzaam ben je heengegaan,
 je adem stokte,
 ik wil je gewoon even zeggen van mijn kant, 
eigenlijk was ik nog niet uitgepraat, 
mocht je het daarboven nu toch niet zo fantastisch vinden en verlang je terug naar ons, 
je mag mij altijd komen bezoeken,
 ik beloof je een lekkere thee,
 een laatste gesprek,
al lijkt me het wat egoïstisch, 
tis mij vast nog gegund

Onderwijl is het nu al 16 jaar
je werd amper 48
toen ben je weggegaan
en niet meer teruggekomen
het gemis was groot
haast niet in woorden te beschrijven

Hoe gaat het daar?
Besta je nog?
Of leef je slechts voort in mij en de kleine zus?

Ik ben ondertussen toch vertaler
na je dood ging het snel
de kleine zus heeft nu een zoon van 12
Ik had nog tig vriendinnen na je overlijden
ongetwijfeld kon je enkele van hen wel smaken
al liet de laatste toch wel een hele zure smaak

Want laten we wel wezen,
wsl ga je niet in op mijn uitnodiging
hoe eloquent ook gesteld
voor de komst van de tweede messias is het nog even wachten
wsl iets teveel eer voor jou
al beweren kwatongen dat de komst van Messi al
een en ander heeft goedgemaakt
genoeg godslastering voor even
Neymar is de nieuwe ster

Zoveel dat ik je nog moest vertellen
maar ik nu even vergeet
daarom een overzicht van mijn laatste vriendinnen voor jou gebracht
in een wervelende show

Als dat je niets doet
ben je echt van steen
al wil ik van hieruit ook wel even Els begroeten
mijn laatste nieuwe vriendin,
ongetwijfeld vond je haar de mooiste,
mijn West-Vlaamse vlam
al heeft ze dan geen titel
ze verwarmt me toch 's nachts 
en luistert naar mijn koude hart
en zegt me niet te vrezen,
de toekomst brengt ons enkel tijd en een
eenvoud aan zorgen

De tijd bleef voor jouw stillestaan,
als de ster in het Kerstverhaal,
11 juni was de dag, 
ik zal het nooit vergeten
al vergis ik me soms van jaar
je moet me maar vergeven
voor rekenwonder immers nooit in de wieg gelegd....

Laat de show nu maar beginnen
een plejade aan borsten en billen
wsl spring je nu al uit je vel
zoveel onbeschaamdheid bij een overlijdensbericht
maar laten we wel wezen
het is nu al 16-jaar
dat ik een dovemansgesprek voer
weinig komt er nog van jouw kant
maar een ding heb ik wel geleerd
en dat is misschien mijn belangrijkste les
ouder dan 48 wil ik toch worden,
daarom laat ik vandaag de sigaar voor wat ze is
misschien overleef ik je dan
niet dat ik je niet wil terugzien
maar ik heb toch het gevoel dat je op me wacht
en me eerst en vooral hier gelukkig wil zien,
aldus, zonder verwijl, mijn serie van toekomstige exen
tis maar dat je ze kent 
de dames die mij den duvel hebben aangedaan:


























 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten