zaterdag 19 oktober 2013

Vast contract



Achterhaalde onzekerheid
het eind van alle zorgen
zelfvertrouwen als paradigma van sociale status
zelfbeeld opgehangen aan werkzekerheid

Klaar om te knallen
te bewijzen wat mensen in me zien
de mogelijkheden

Binnenkort een gesprek
ik bepaal nu al mijn strategie
wat wil ik bereiken
wat zijn mijn voorwaarden sine quae non
wat wil ik minimaal
bij onderhandelingen over een vast contract

Ik ben blij
mijn zekerheid uitgebreid
de job uitvoeren die ik graag doe
binnenkort  als vertaler/lesgever
een combinatie van mogelijkheden
mezelf te ontplooien
dit mag ik nooit meer laten ontglippen

Waarschijnlijk verkoop ik mezelf nogal slecht
voor mijn zekerheid van een vast contract 
verkoop ik zelfs mijn ziel voor een habbekrats
al lijkt me dat geen goede positie
voor het aanvangen van het gesprek

Ik denk na, strategisch lichtgewicht
zo gemakkelijk mij te overpraten
ik verkoop mijn huid duur
hopelijk niet te duur
een loonsverhoging zou ik appreciƫren
eventueel Trados-vertaalprogramma thuis
alhoewel ik niet weet hoe dat aan te brengen
tenzij toe te geven dat ik denk aan een leven
als zelfstandige in bijberoep
misschien moet ik die droom maar even vergeten
en leren om content te zijn wat ik heb

Het is tijd om te vieren
al doe ik het bescheiden
met een fles casillero del diablo,
een aangename droge Chileense wijn,
economisch aangeprijsd
voor u denkt, heeft de dichter soms aandelen 
in het land van opgesloten mijnwerkers,
ik moet u toegeven, deze laatste alinea werd geschreven
na het nuttigen van een flink glas wijn,
is de kunst immers niet, jezelf wijs te maken,
te kunnen zeggen dat je weinig drinkt, slechts enkele glazen,
maar te zwijgen  over het uit de kluiten wassen van mogelijke drankcontainers




































Geen opmerkingen:

Een reactie posten