woensdag 30 oktober 2013

Zelfvertrouwen


Zelfvertrouwen,
het aloude adagio,
het oudste afrodisiacum

Succes op het werk
belangrijk voor je sociaal welvoelen
je sociale status

Het geluk afgemeten in productiviteit
geluk opgehangen aan je positie
op de maatschappelijke ladder

Vrienden, je klankbord
goede vrienden onmiskenbaar niet te missen
voor een gevoel van aanvaarding
en de achting van jegelijken

Vrienden en maatschappelijk succes,
gecombineerd met zelvertrouwen en zelfaanvaarding,
een positief zelfbeeld zonder zelfoverschatting,
inzicht in eigen mogelijkheden en gebreken,
de sleutel tot succes

Zelfwaarde, het fantastische gevoel geliefd te zijn,
het gevoel mee te tellen in het liefdesspel
niets te kort te komen seksueel
werkpunten zijn der altijd,
anders was mijn ego waarschijnlijk te opgeblazen

We werken eraan in babysteps,
als een woekerende klimop over de muur van het leven,
jij houdt mij recht, ik overwoeker
ik beklim, ik groei,
binnenkort tijd om wat te snoeien
en meer plaats voor gematigdheid
anders vernietig ik nog de wortels van mijn succes,
de wortels van het leven
de wortel van het kwaad
het klontje van het paard van Sinterklaas,
mijn artificiële zoethouder,
de melk in mijn koffie

Jij houdt me op de grond,
jij bent van nature uit realistisch en pragmatisch
lastig voor te stellen, het leven zonder jou,
hoe heb ik ooit zonder jou gekund
jij bent mijn rede, mijn verstand,
de beperking van het wilde denken,
normaal geen scheldwoord meer
maar een streven
een mogelijkheid
jij maakt me acceptabel
voor jou verander ik
tot datgene waarin jij me kneedt,
de originele barbapapa,
de unieke plasticine,
de Boomse klei,
de Rupelstreek leeft opnieuw,
bruisend van jouw geniale levensadem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten