vrijdag 20 juli 2012

De koning is tevreden

“Je kan tegenover het koningshuis niet ironisch gaan doen, want ironie veronderstelt een bepaald geestelijk niveau.”  Hugo Claus

Gisteren op het koninklijk bordes, the usual suspects
een lachende koning naast zijn rode paus Di Rupo
naar het schijnt, althans volgens vader De Croo, gaat
de koning een positieve boodschap verspreiden


Nu kan je niet vragen van een oude man om een partij
te steunen die zaagt aan zijn troon, maar een beetje
objectiviteit zou hem sieren, de gestelde lichamen wegen
en beschikken anders, koninklijk schamperen


Ik kan het niet laten, ik word treffend onpasselijk bij het
zien van de van zelfvoldaanheid glimmende en glimlachende heren
ik moet me vermanen me niet op te boeien, wat baat het ook,
een Oktoberrevolutie is spijtig genoeg niet voor vandaag


De koning heeft zijn postje veiliggesteld, met een beetje geluk
kan hij het nog vele jaren uitzingen tot zijn ongenadig kroost
zijn rol gaat vervullen, prins Philippe is waarschijnlijk nog
de beste garantie voor de ondergang van de voorbijgestreefde monarchie


Nu kan u om welke reden ook een fan zijn van de monarchie, u houdt van
koekendozen om prentjes te verzamelen, u zwaait graag met vlaggetjes of
u houdt van idolatrie van overbodige figuren, Lady Gaga is u wat te modern,
maar prinselijke kindertjes zijn nu eenmaal schattig en haast tweetalig


Maar u kan me niet overtuigen, ik behoud het voorrecht fan te
zijn van een republiek, genoeg te hebben van prinselijke arrogantie
me het recht voor te houden zelf te kiezen voor het hoogste gezag
erfrecht bevordert incestueuze stompzinnigheid, wil u ook niet
vertegenwoordigd worden door een man die intellectueel de
meerdere is van u en mij, plaatsvervangende schaamte heeft
al veel te lang het land geregeerd, tijd voor het afstemmen van het protocol


Geen opmerkingen:

Een reactie posten