dinsdag 17 juli 2012

Frieda, 60

Lang geleden, in een vroeger leven
25 kg lichter en heel wat hersencellen rijker
reed ik altijd naar school met een vriend,
Geert, mijn vriend tijdens de puberteit

Omdat ik woonde op de route van Frieda
naar Boom, kwam Geert altijd langs bij ons
vaak praatten we over koetjes en kalfjes,
tijd voor serieuze onderwerpen was er nauwelijks

Ik weet niet wanneer ik voor de eerste keer over je hoorde,
iemand met een handicap, ik legde pas na een eerste
bezoek de link met de persoon die me altijd ongemerkt
voorbijsnorde op weg naar de bibliotheek.

Ik voelde me ongemakkelijk, gedroeg me verward
waarschijnlijk heb je het wel gemerkt, natuurlijkheid
is me nooit vanzelf afgegaan, het was jij die het ijs brak
en me op mijn gemak stelde, natuurlijk jij

Later, na mijn eigen annus horribilis, dacht ik nog veel
aan jou, over hoe ik met tegenslag kon omgaan, hoe ik mijn
eigen arrogantie en vijandigheid kon omruilen voor betere
omgangsvormen, ik was jaloers op je menselijkheid en sereniteit

Soms bel je, en hoor ik een beverige stem, soms zou ik
willen zeggen, wat voor voorbeeld je was, maar je zou me halverwege
stoppen, daarom doe ik het nu, bij je 60ste, wat betreft
naastenliefde en harmonie kunnen velen aan je tippen

Het ga je goed, Frieda Verbeeck, een levend voorbeeld
om te leren omgaan met de oneerlijkheden van het leven
vreemd hoe levenslopen elkaar kunnen raken
dat je nog lang kan genieten van Polly, Werner,Geert,Kim
en je kleinzonen Yarne, Xander en Jorid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten