donderdag 26 juli 2012

Het feestje van Frieda

25/07/2012, de 60ste verjaardag van Frieda Clemens oftewel Verbeeck
verrassingsfeestje van de begeleiders van een MS-patiënte
iemand met karrenvrachten moed ondanks een tegensputterend lichaam
een voorbeeld om te leren omgaan met de tegenslagen van het leven

Meestal vanuit een christelijke inspiratie, we spreken hier ook van
een andere generatie, of vanuit persoonlijke overtuiging
het lukte om haar compleet te verrassen, het complot was compleet
samengebracht in een ruime tuin onder wijde parasols

 De zon was van de partij, alsof een hogere macht een mooie dag had verordend
met een zalig windje dat de gevoelstemperatuur deed dalen
cava om de tongen te doen lossen, ik las een tekst voor uit
persoonlijke overtuiging, mijn eerste keer in publiek en oogstte
gelukkig wat bijval, ook al acteerde ik nerveus:

“Frieda

Lang geleden, in een vroeger leven
25 kg lichter en heel wat hersencellen rijker
reed ik altijd naar school met een vriend,
Geert, mijn vriend tijdens de puberteit

Omdat ik woonde op de route van Frieda
naar Boom, kwam Geert altijd langs bij ons
vaak praatten we over koetjes en kalfjes,
tijd voor serieuze onderwerpen was er nauwelijks

Ik weet niet wanneer ik voor de eerste keer over je hoorde,
iemand met een handicap, ik legde pas na een eerste
bezoek de link met de persoon die me altijd ongemerkt
voorbijsnorde op weg naar de bibliotheek.

Ik voelde me ongemakkelijk, gedroeg me verward
waarschijnlijk heb je het wel gemerkt, natuurlijkheid
is me nooit vanzelf afgegaan, het was jij die het ijs brak
en me op mijn gemak stelde, natuurlijk jij

Later, na mijn eigen annus horribilis, dacht ik nog veel
aan jou, over hoe ik met tegenslag kon omgaan, hoe ik mijn
eigen arrogantie en vijandigheid kon omruilen voor betere
omgangsvormen, ik was jaloers op je menselijkheid en sereniteit

Soms bel je, en hoor ik een beverige stem, soms zou ik
willen zeggen, wat voor voorbeeld je was, maar je zou me halverwege
stoppen, daarom doe ik het nu, bij je 60ste, wat betreft
naastenliefde en harmonie kunnen velen aan je tippen

Het ga je goed, Frieda Verbeeck, een levend voorbeeld
om te leren omgaan met de oneerlijkheden van het leven
vreemd hoe levenslopen elkaar kunnen raken
dat je nog lang kan genieten van Polly, Werner,Geert,Kim
en je kleinzonen Yarne, Xander en Jorid”

Horti stak mijn literaire capaciteiten naar de kroon, de
Aartselaarse woordkunstenares bracht ook een zelfgeschreven
tekst, bij haar bleven de ogen niet droog, ik voelde een
steek van jaloezie, bij het horen van zoveel kunde al
gaf ze mij achteraf een mooi compliment, zeker niet te stoppen met schrijven

De glazen werden goed gevuld, niets zo leuk als terrassen
met een goed glas cava, al bleef het sympathiek
oudere dames gedragen zich meestal waardig
al staan ze bij het verkleden voor het toneel in hun onderbroek

Tussendoor een carnavalesk gebeuren, een verjaardagslied over haar
leven in canonstijl compleet met verkleedpartij, ik weet niet wie
het meeste genoot, de jarige zelf of de deelnemers, al was het
duidelijk dat Frieda straalde, het geluk was duidelijk zichtbaar
bij zoveel kolder

Een afsluitend dessertgebeuren had bourgondische proporties,
door verschillende inbreng, Evy, Rosa, Reinhilde , Reinhilda en het Karwei
zorgden voor een dessertbuffet met veel instemmend gemompel,
de innerlijke mens werd verzorgd door middel van zoete kost

Het was een mooie dag, de 60ste van Frieda, voor haarzelf, haar
familie en de betrokkenen, welke gezindte u ook aanhangt,
naastenliefde is universeel, dat ze binnenkort de teksten en foto’s
mag bekijken met een brede glimlach, haar 60ste was geslaagd

Ik vind ook dat ik de organisatoren moet bedanken als epiloog,
Rita, Greet  en Alice waren waarschijnlijk de drijvende krachten, al was
het een gezamelijke inzet van vele ziekenzorg-vrijwilligers, als ik
u mocht vergeten, duid het mij niet euvel, ik ben niet objectief

Geen opmerkingen:

Een reactie posten