vrijdag 15 februari 2013

Filosofisch gestemd door wat oude muziek, bij gebrek aan een gespreksgenoot discussiëren over de zin van het leven als een puberale naïeve wereldverbeteraar

Geruggesteund door wat oude muziek
de dag overlopen in alle helderheid
wervende gesprekken, zoeken naar hoop
verbeten bejubelen van de eigenheid
verkopen van de intellectuele handelswaar







 

De loftrompet afsteken over zichzelf
een teken aan de wand van hooghartigheid, arrogantie en hubris
hoe slagen anderen erin zich het einde van de wereld
te vinden ondanks hun flagrante tekortkomingen
ik ben jaloers op hun kortzichtigheid en zelfverzekerheid
zei Sartre niet, l’enfer, c’est les autres
maar eerlijk gezegd, sans l’autre, c’est aussi l’enfer
is dan alles l’enfer, kort door de bocht
logisch gezien kom ik er niet
wat mij dan weer leidt tot de conclusie
dat Jean-Paul ook niet alwetend is en zijn logica
gebrouilleerd moet zijn, had hij ook niet zijn Simonne







 

Hoewel is dit misschien wel de paradox van het bestaan
de tweedeling tussen gevoel en verstand
de discrepantie tussen emotie en rede
een wijs man die ze kan verzoenen
of primitief leven als Rousseaus wilde
de enige echte idiot savant
of te leven volgens de Freudiaanse driften
of te leven naar het verstand
verheven en hyprociet als een mislukte geleerde
ach, ooit verzoen ik ze nog eens alle twee
en leef ik echt tevreden, gelukkig als geenander
de symbiotische osmose moet te doen zijn
of ik sterf bij het streven ernaar
en dan ben ik tenminste volgens Boeddha een onthecht man








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten