woensdag 26 juni 2013

Brief aan de ongeboren zoon/dochter van Dirk en Leni

26/06/2013
Bart Daems

t.a.v. x
Sint-Laureisstraat 55
2000 Antwerpen

RE: Verwelkoming

Beste x,

voorlopig moet je het nog stellen met een letter, je echte naam blijft nog even verborgen.
Hoe is het met je?  Hoever ben je al in je ontwikkeling van bevruchte eicel,
tot voldragen baby langs embryo en foetus.  Is het wat oneerbiedig om te vragen
of je nog het meeste lijkt op een wormpje, eventueel een vis, of misschien
al een primaat.  Of ben je reeds een echte man/vrouw maar dan in zakformaat?
Zit alles al op zijn plaats en moet het enkel groeien in de oven zoals ik Leni noem.
Zit je goed in de couveuse, of heb je iets van doen?  Kan ik je bijstaan met wat gezang,
of snak je naar wat beweging.  Als ik Leni ernaar vraag, spreekt ze enkel van een zachte plop nu en dan,
zo indrukwekkend zal je dus nog niet zijn.

Hoe dan ook, ik ben in blijde verwachting je eindelijk eens te zien,
niet dat ik echt weg ben van de schoonheid van een baby,
ik ben slechts benieuwd, gewoon om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen,
heb je al zwart haar of eerder bruin, of kies je resoluut voor skin,
word je eerder voetballer dan wel ballerina,
al is voetbalster en balletdanser ook mogelijk, maar misschien niet wenselijk. Meestal vind ik,
heb je wat veel noten op je zang, maar ben je ook af en toe een engel, als je dan toch eens slaapt.
Het pamper-gegeven wijs ik resoluut af, daarvoor heeft ook Dirk teveel bijgedragen om me dat nog eens aan te doen.  Klein en schattig, maar af en toe even geurig als een mosterdgasfabriek.

Of maakt dat je helemaal niet uit, kijk je later meewarig neer op deze brief, gevuld
met anachronismen, doet hij wat archaïsch aan, voor jou, die leeft in de moderniteit,
en slechts schouderophalend denkt aan deze tijd, toen jij eigenlijk al wel bestond, maar
waarschijnlijk niet al te bewust.

Ga ik je nog zien, of ben ik tegen dan slechts een herinnering, ik spreek er mij niet over uit,
zeker is dat je niet veel mist, ik pak beter op papier dan op cellofaan.

Heb je veel aan je grote zus, af en toe een dramaqueen,
maar beslist uit het goede hout gesneden, ook al noemt zij jou
nakomertje met een monkeling.

Ik beloof je veel cadeus, niet zo armzalig als dit schrijven, maar ongetwijfeld
van een vooruitstrevende arglistigheid. Waarschijnlijk zie ik je binnen een paar
maanden, vroeger hoef ik je niet te zien, al word je nu al node gemist, en dat is ongetwijfeld
je grootste prestatie tot nu toe, dat een nukkig celletje het leven van Dirk en Leni overhoophaalt
als was je een reusachtige tiran.  De echte schoonheid ligt waarschijnlijk in de miniatuur,
alhoewel neem dit ook niet te ernstig op, tot een halve meter mag je wel groeien,
meer is dan weer wat overdreven en slechts wreed voor Leni.

Samengevat, het ga je goed, jij daar, in een warme buik.  Als jij mij binnenkort ziet, zet het dan niet meteen op een schreeuwen.  Evenmin als jij heb ook ik mezelf niet gemaakt, ik apprecieer dan ook
wat terughoudendheid.

Groetjes en zomersproetjes,
Bart


Geen opmerkingen:

Een reactie posten