zondag 30 juni 2013

Egypte - Tahrir

Na het Taksimplein in Turkije
weer onrust in het zogenaamde Midden-Oosten
of behoort Egypte nu eenmaal tot Afrika

"Verraad van de revolutie," luidt het
"Morsi heeft onze revolutie gekaapt"
"De Moslimbroederschap is pas sinds laat in de revolutie
 gestapt en heeft deze ingenomen"

Hoe je het ook draait of keert,
hoe graag het Westen de Arabische lente tegen de boezem drukt
en oren heeft naar het  revolutionaire streven van de jongeren
Morsi is desondanks democratisch verkozen,
de democratie weggooien omdat de meerderheid geen Atlantische
liefhebber heeft verkozen is niet mogelijk....alhoewel

Ik geloof nooit dat een land in opstand na jaren van dictatuur,
onmiddellijk kan overstappen naar de democratie...
ook democratie is een leerproces, hebben wij geen tijd gehad sinds
de oude Grieken om het proces te verfijnen, waar vele slaven ook
geen stemrecht hadden, alhoewel slaven sexy zijn gemaakt sinds
de seksslaven in Spartacus, lijkt me dit geen sexy bestaan,
ondanks onze grenzeloze verering van alles wat uit het oude Griekenland komt...

Hitler is ook democratisch verkozen, vergeten we al eens gemakkelijk,
tegenwoordig spannen de communisten en de neo-nazisten in Athene de kroon,
door het asociale neoliberale klimaat in Europa, toch ook het grootste experiment in
democratie ooit, in België kenden we het fenomeen van het Vlaams belang, die tegen
de geest van de democratie nooit aan de macht mocht komen door het al te gemakkelijk
excuus van het racisme, een dergelijke coup wordt voorbereid in 2014 om de NVA
van de macht te houden door de traditionele partijen, geïnspireerd door het koningshuis,
als de NVA in 2014 geen absolute meerderheid haalt,wordt ze door de jaloersheid
en de machtshonger van de traditionalisten geringeloord, alle democratie ten spijt

Hebben wij de Egyptenaren dan lessen te leren in democratie,
omdat het ons beter uitkomt. Daarom pleit ik voor een radicale oplossing:

voer de democratie pas in na een ontluizingsperiode van de dictatuur, na een
hervorming van het onderwijs, en de oprichting van de middenstand en het
functioneren van een gezonde economische staat.  Of u nu kiest voor een
regering van technocraten, zoals het Italiaanse voorbeeld ons leert na het afzetten
van zonnekeizer Berlusconi, een ander exces van het populisme.  Ik pleit echter voor
een autocraat, die de touwtjes stevig in handen neemt, en toch even niet moet afrekenen
met de ziektes van onze democratie, behaagziek door opeenvolgende verkiezingen ,
en inherent corrupt .  Immers alle macht corrumpeert, zeker de alleenheerschappij.

Mijn Egyptische broeders zullen het niet graag horen,
maar ik pleit voor de invoering van een nieuwe farao, als u niemand vraagt, mag u het desnoods
aan mij vragen, alhoewel mijn Arabisch is ondermaats.

Echter, de graaicultuur van onze verkozenen kennende, zal ook dit voorstel  het niet halen,
waarvoor ik de mosterd haalde bij niemand minder dan Fareed Zakaria.  Als u mij niet
gelooft, en dat lijdt geen twijfel, zou ik aanraden om zijn boeken over de liberale democratie
er op na te slaan, als zelfs hij u niet overtuigt, bent u ofwel politicus, en bezorgd om uw
schandelijk overbetaalde job ondanks uw nefaste kwaliteit,
of u bent kwaadwillig, of anarchist.  Want ondanks mijn duidelijk anarchistische trekjes,
doet het mij geen plezier te pleiten voor een tiran, ik verloochen enkel mezelf in het teken van het
gezond verstand.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten