dinsdag 2 juli 2013

Edgar Allan Poe

De prachtige taal, archaïsch perfect
foutloos, of had je een goede revisor
ik kan er nog wat van leren na het redigeren van
vorige schrijfsels
de inventiviteit, de creativiteit
het onverwachte
de opbouw naar de wereldvreemde climax

Elke avond lees ik in je verzameld werk
in de hoop te worden beïnvloed
door een aloude stem
die de genialiteit aanblaast
die in mijn vroeger werk ver te zoeken was

Al lees ik nog 1000 jaar
al leer ik nog 1000 jaar
de hoop om jou te evenaren,
vervliegt even snel als een scheet in een fles
die enkel geoogst kan worden, ovenvers

Morgen het volgende verhaal,
opgebouwd als was het een parabel
ontluisterende wijsheid,
maatschappijkritiek
als buitenstaander

Misschien niet te evenaren
maar een prachtige studie,
nimmermeer,
ik zoek je geslepen gevorkte tong
om me te verrijken

Al zoek ik het bij nader inzien
beter bij Neruda,
toegankelijker en hedendaagser,
ook een dichter met geweten,
al doorsta ik de vergelijking amper,
een opstandige muis die een  onverschillige olifant bewondert
meer moet u er niet van maken....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten