zaterdag 24 augustus 2013

Advocaten

Een geschil met mijn vorige werkgever

sleept aan en aan en aan

in zoverre dat ik nu converseer

met een advocaat van tegenpartij,

die sowieso al wat procesziek is

een prachtig woord dat eigenlijk niet

bestaat in het Nederlands, maar afgeleid

van het Engelse litigious, betekenend:

ziekelijk geneigd gedingen te voeren of bij

afgeleide te dreigen met processen 

 

De pure arrogantie van de briefwisseling,

nu ken ik het klappen van de zweep

door vorige contacten met deze ondergewaarde

soort mensen, een ondersoort van de homo sympathicus

die ver is afgedwaald van haar voorvaders. Een

vriendinnetje dat jarenlang bij een advocaat werkte,

helpt natuurlijk ook, om de briefwisseling, of beter het

e-mailverkeer naar waarde te schatten.

 

Hij dreigt, ik dreig,

enfin, een vicieuze cirkel avant la lettre.  Daarom

voor mijn vermaak en het uwe, en voor

iedereen die al met een advocaat geconfronteerd

werd en gedegouteerd is van zijn arrogantie:

 enkele advocatenmoppen:

 

 

 

 

1.

Een dokter en een advocaat staan te praten op een receptie, wanneer er een man naar de dokter toestapt en hem vraagt wat hij kan doen tegen zijn maagzweer. De dokter geeft hem wat advies en vraagt daarna aan de advocaat: “Hoe pak jij het eigenlijk aan als iemand je om advies vraagt op een feestje?”
“Zend hem gewoon een factuur”, antwoordt de advocaat.
De volgende dag in zijn kabinet stuurt de dokter meteen een factuur van 25 euro naar de man met de maagzweer. Diezelfde namiddag ontvangt hij van de advocaat een factuur van 100 euro.

2.

Een advocaat komt solliciteren op een groot advocatenkantoor. De manager vertelt hem dat zij een eerlijk bedrijf zijn en dat hij dus op zoek is naar eerlijke mensen.
De manager vraagt hem: "Bent u wel een eerlijke advocaat?"
"Eerlijk?", vraagt de advocaat. "Laat mij u eens iets vertellen over eerlijkheid. Ik ben zo eerlijk dat ik de 45.000 euro die mijn vader me geleend heeft om mijn studie te kunnen bekostigen, direct na mijn eerste zaak heb terugbetaald!"
Erg onder de indruk vraagt de manager: "Wat was dat voor een zaak?"
"Een kortgeding waarin mijn vader het geld terug eiste."

3.

Vorige winter was het zo koud dat ik mijn advocaat over straat zag lopen met zijn handen in zijn éigen zakken!

4.

Waarom kan een advocaat zonder problemen in een rivier met piranha's zwemmen?
-    Vanwege de collegialiteit.

5.

De paus en een bekende advocaat worden tegelijkertijd door Petrus aan de hemelpoort ontvangen.
De advocaat krijgt meteen een prachtige suite met personeel, een geluidsinstallatie en een enorme tv.
De paus moet het doen met een sober klein kamertje en een matras op de grond. Hij vindt dit niet rechtvaardig en gaat zich beklagen bij Petrus.
"Kijk," zegt Petrus, "je moet het zo zien, we hebben hier al meer dan vijftig pausen maar dit is pas onze eerste advocaat.

6.

Wat is het verschil tussen een goede en een slechte advocaat?
-   Een slechte advocaat kan een zaak jaren laten aanslepen. Een goede advocaat zelfs nog een stuk langer.

7.

Een vliegtuig heeft motorproblemen en de piloot beveelt het cabinepersoneel om aan de passagiers te vragen om in hun stoelen te blijven zitten en zich klaar te houden voor een noodlanding.
Enkele minuten later vraagt de piloot of iedereen in zijn zetel vastgegespt zit en klaar is voor de landing.
“Iedereen zit in zijn stoel”, antwoordt een stewardess, “behalve één advocaat die nog aan het rondgaan is om visitekaartjes uit te delen.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten