zondag 25 augustus 2013

Rust

Soms ben ik jaloers op mijn zwarte kat

De absolute rust
de gelukzaligheid
het stille genieten
voorbijgaand aan alle wereldse onrust
alle stress vergetend

Om hetzelfde te bereiken heb
ik een volledige kamer nodig
en dan nog








Ontstressen het modewoord in de vakantie
tuinieren, klusjes doen, en dolce far niente
de batterijen opladen voor de nakende werkweek, morgen
al zal ik het niveau van zen van volgende objecten nooit benaderen
leven zij enkel op instinct
denken wij teveel
waar is de aan- en uitknop
hoe zet ik mezelf af, opgedraaid door het bestaan
























 Kunst en literatuur, schilderijen en gedichten
creativiteit is mijn oase
mijn absoluut nulpunt
als mijn gedachten volledig leeg zijn en onthecht
als ik enkel de prikkelingen voel van mijn scheppingsvermogen

Geen groter compliment
voor mij
dan de simpele mededeling dat ze moesten
lachen of soms huilen om een gedicht
emotie is het hoogst bereikbare
als ik erin slaag dit op te roepen,
ben ik haast vanzelf een gelukkig mens

De scheiding werk/hobby is absoluut
al streef ik naar succes in beide
dat ik zo maar voortdoe en vertaal
mijn hobby vaart er enkel goed bij
de versmelting werkgeluk en contentement met je nevenactiviteiten
lukt me alsmaar beter 
ik prijs mezelf een gelukkig man
velen zijn veel slechter af

Mededogen en gematigdheid een deugd,
een ware kunst,
de eerste beschouw ik als empathie,
en gaat me steeds beter af
het tweede is voor mij schier onmogelijk
mijn gulzig karakter laat me dat niet toe
onmiddellijke bevrediging van onvervulde behoeftes,
dromen en verlangens is eerder westers dan oosters
ik beken, uitsluitend ben ik ook maar een hele gewone man
die misschien te veel heeft gelezen en ervaren
de trauma's uit het verleden, de menselijke bagage, wanneer
verandert dat in ervaring, en levenswijsheid in plaats
van open wonden, ik wacht met ongeduld op het helende
wonder, met een openstaande rekening voor cupido




































 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten