zondag 25 augustus 2013

Grillig

Capricieus, korzelig, lunatiek, barok
geen beter woord om de Antwerpse zomer te beschrijven
af en toe heet als een tentsletje
veeltijds regenachtig, waterig, miezerig
zoals de Inuit 16 woorden hebben om sneeuw te beschrijven
hebbben wij er 17 voor regenachtig:

nat, drassig, humide, nattig, vloeibaar, vochtig, waterig, zompig, druilerig, betrokken, miezerig, somber, triestig, mottig, buiig, onbestendig, veranderlijk



Ons land lijkt wel in eeuwige barrage,
kortsluiting tussen hoge- en lagedrukgebied
de hemelsluizen openen zich om de haverklap
om ons zomers vakantiehumeur wat af te koelen

Sporadisch spreken we van een hittegolf
enkele dagen uitbundige zon
met een drukkende vochtigheidsgraad weliswaar
we zijn geen land van zonnekloppers
we zijn te nuchter, te noorders

Ons vakantiebruin houdt nooit lang stand
aan de andere kant, waarschijnlijk zoekt
u tevergeefs naar een zonnbankcentrum in
Bagdad, of Qatar

50° Celcius geen uitzondering in Qatar,



Death Valley verbleekt er nog bij
Als Blatter wil laten voetballen in het WK 2022
voorziet hij beter geairconditionde stadions
anders ligt het tempo nog later dan in partij
als Lierse-Beveren

Ik ben een typische noorderling,
blond, sproeterig, blauwe ogen, rosse baard als Raspoetin
in het buitenland of in exotische oorden als Dubai
hou ik het waarschijnlijk nog geen 5 minuten vol
tenzij ik mij kleed als een Toeareg-bedoeïn



Mijn exotisch escapisme ten spijt
ben ik vastgeworteld in de Vlaamse klei
om enkel met aanzienlijke kracht
losgezogen te kunnen worden
u voelt mij misschien al komen,
relocatie is pas een feit
als ik onder mijn matras
meer mag verwelkomen dan een oude gestopte sok

Ach, klagen mag ik niet
content ben ik amper niet
verre reizen eerder voor een ander weggelegd
dan voor iemand die niet graag vliegt


































Geen opmerkingen:

Een reactie posten