woensdag 14 augustus 2013

Het strijdplan




Het strijdplan is opgesteld
een combinatie van ouderwetse grammatica
en een eindeloze technische woordenlijst
die ik in 100 dagen wil doorspartelen

Voor anderen een kwelling
voor mezelf een mogelijkheid
om me aan het werk te stellen
onvervaard, betrokken, strijdvaardig

Een grote dank je
is op zijn plaats aan Greet
die het Macedonisch bevattelijk maakt

Al is een taal misschien niet geschikt voor zelfstudie
hopelijk zit ik binnenkort ook wel eens in Skopje
om me daar aan een taalbad te onderwerpen









Ach, laat ik allereerst de verbeteringen
van mijn huistaakjes maar afwachten
voor al te grote plannen te smeden
misschien geraak ik nog gedesillusioneerd
door het grote aantal fouten

Ach, zo ernstig is het niet,
tis een hobby
en zei een groot man ooit niet dat ervaring
niet meer is dan de optelsom van onze fouten

Amor Intellectualis

OFT have we trod the vales of Castaly
And heard sweet notes of sylvan music blown
From antique reeds to common folk unknown:
And often launched our bark upon that sea
Which the nine Muses hold in empery,
And ploughed free furrows through the wave and foam,
Nor spread reluctant sail for more safe home
Till we had freighted well our argosy.
Of which despoilèd treasures these remain,
Sordello's passion, and the honied line
Of young Endymion, lordly Tamburlaine
Driving his pampered jades, and more than these,
The seven-fold vision of the Florentine,
And grave-browed Milton's solemn harmonies. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten