maandag 26 augustus 2013

Hubris

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis.
Lao-Tse
Chinees filosoof +/- 600 v.C.

Wij zijn een volk van klagers,
te veel verwend door het comfort van de luxe
een oplossing voor een probleem ligt misschien
niet voor de hand, maar ernaar streven is
minstens een begin, niet het uiteindelijke doel
bereiken, maar de zoektocht naar de oplossing  biedt
de oplossing. Vaak ligt de oplossing voor het grijpen,
maar willen we het niet zien, eenvoud is
voorbijgestreefd. Vaak kijken we te egoïstisch, vanuit ons beperkte
perspectief naar een zaak, als we het standpunt van de andere of
de anderen kunnen aanvoelen, of begrijpen, zitten
we een stuk dichter bij de oplossing. Of als een
theorie uit de verkoop: het begrijpen van de behoeftes van de
potentiële koper en daarop inspelen, wordt soft selling genoemd.
Hierdoor is het mogelijk een duurzame relatie
op te bouwen met een klant die meer opbrengt dan 
het manipulatieve hard selling, waarbij je je behoefte opdringt
aan de klant voor een vaak eenmalige verkoop, omdat
de klant zich vaak achteraf bedrogen voelt. Ach, zoals hierboven blijkt,
een goede verkoper ben ik nooit geweest. Te soft, blijkbaar. 

Ik stel veel geloof in dwazen; zelfvertrouwen noemen mijn vrienden het.
Uit het Engels: I have great faith in fools; My friends call it self-confidence.
Edgar Allan Poe
Amerikaans dichter, schrijver en criticus 1809-1845

 Ik ben een nar, nooit anders geweest.  Ik kijk vaak met open mond
naar het zelfvertrouwen van mens, of het nu overgaat in arrogantie of hubris.
 De serieux van sommige mensen, het weinige zelfrelativeren, het verbaast me
altijd meer.  Ik relativeer me steeds meer, aanvaard mijn kleine kanten,
maar weiger op te scheppen met mijn sterke. Te weinig waarschijnlijk, ongezond,
valse bescheidenheid, levenswijsheid belangrijker dan intellect.  Onderzoek van 
mijn begeertes en verlangens, ik geniet van de schoonheid van een ander.







De mensen schamen zich niet over hun schunnige gedachten, maar alleen over de idee dat iemand hen tot zulke gedachten in staat acht.
Uit het Duits: Die Menschen schämen sich nicht, etwas Schmutziges zu denken, aber wohl, wenn sie sich vorstellen dass man ihnen diese schmutzige Gedanken zutraut.
Bron: Menschliches Allzumenschliches
Friedrich Nietzsche
Duits dichter en filosoof 1844-1900

Bij verstandige mensen gelooft men niet aan hun dwaasheden: wat een inbreuk op hun rechten als mens!
Friedrich Nietzsche
Duits dichter en filosoof 1844-1900

 Hopelijk hecht u geen geloof aan het voorgaande. Ik staar
vaak ongelovig naar de idolatrie van mensen voor fans, muziekgroepen,
managers.  Uiteindelijk zijn alle mensen gelijk.  Maar in onze
maatschappij spreken we vaak over winners and losers, laten
we ons geluk afhangen van ons maatschappelijk succes. Wat geeft een
manager als Johnny Thijs het recht een loon van 290.000 € af te schieten,
wat natuurlijk een serieuze aderlating betekent na de scheefgroei van een loon van 1100000 €  .

Te weinig
Dat is te weinig, vindt Thijs. ‘De overheid moet goede, intelligente bedrijfsleiders vinden die bereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen. Ik vind dat die leiders een rechtvaardig loon moeten krijgen.’

Ach,  ik moest hierboven opletten dat ik het juiste aantal nullen schreef,
zo'n bedrag haast niet voor mekaar te krijgen als werkmens, 1000 X hoger 
dan het loon van een gewone arbeider, 500x hoger dat van een lage bediende.
Hoe valt zoiets goed te praten, alleen Decroo, blauwer dan de smurfen van Peyo,
deed nog een poging. Is Thijs dan ook 500 x intelligenter dan ik, ik vraag het mij af,
ach misschien is het een kwestie van je goed verkopen, misschien is het wel afgunst,
misschien is het plat populisme.  Maar veel verdraagzaamheid kan ik er niet voor opbrengen,
een gevoel van onrechtvaardigheid bekroop me toch.  Toen de arme Nicolas Liébart
verklaarde niet voor minder dan 10000€ te willen werken per maand, kreeg hij het hele
land over zich, wat een onrecht toch. Das maar een peulschil in vergelijking.

 Ergernis, ik verlaat mijn preekstoel,
veel te veel hovaardigheid als ik het voorgaande overlees,
ik  vind vandaag maar geen creativiteit,
de kwelling van het middelmatige.
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Weer een kans laten voorbijgaan om er het
zwijgen toe te doen.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten