donderdag 25 oktober 2012

Ford Genk

Het economisch bloedbad gaat door, nu ook Ford Genk sluit
duizenden verliezen hun baan, armoede dreigt
de uitkeringen dalen, de huidige situatie niet houdbaar
volksvertegenwoordigers belijden in woorden hun empathie,
maar het heilige vuur ontbreekt, hypocrisie in overvloed

Het kan ook niet eenvoudig zijn mee te voelen
met rampspoed, als gewezen unizo-topman
als je jaren de economische belangen van aandeelhouders
hebt verdedigd, een andere pet weliswaar, maar het hart versteent

De vette staat haalt probleemloos een stuk over van uw brutoloon,
werkgevers verlangen loonmatiging, in Amerika betaal je 23% belastingen,
hoeveel hier, het omzetten van de loonstructuur, het invoeren van
het Duits model, waarschijnlijk niet voor politici

Ik geef toe, ik ben gefrustreerd, mijn dromen vallen
stuk voor stuk in duigen, morgen solliciteer ik als koerier,
laat me die job maar krijgen als is het via de omweg
van een interim, iets anders ligt toch niet in het verschiet,
de werkloosheid groeit, we zijn met een leger van
sollicitanten per job, 10% meer werkloosheid in
Antwerpen, waarom wordt u geen verpleger, dat is
een knelpuntberoep, nou, nou, u bent ook niet werkwillig, hoor

Ik wil werken, hoor mevrouw, om het even waar, ik solliciteer
als arbeider en bediende, waar men mij ook wil, ik schuim de sites af
als een maniak, maar evenveel krijg ik te horen dat men iemand
anders zoekt met een ander profiel, ik kan mijn kamer behangen met
weigeringen, maar ik zoek voort anders krijg ik brol met RVA…
ook al verlagen ze tot het minimum, zonder hartenpijn….
lastig leven in een crisis, tenzij je het schopt tot politicus

Ik voel mee met Ford Genk, de zoveelste onheilstijding,
en diep vanbinnen prijs ik me blij dat het gebeurt
in het verre Limburg, zoniet kreeg ik nog meer concurrentie
op de onverbiddelijke arbeidsmarkt, ziet u, ik ben gemaakt
om het te brengen tot politieker, voor mij telt ook enkel eigenbelang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten