woensdag 31 oktober 2012

Dwaallicht

Ik schuim de nacht af
als een verdwaald dwaallicht
op zoek naar troost in een barre,
barse wereld

4 slachtoffers al van Ford Genk,
4 zelfmoorden op het conto
van een onverbiddelijke manager
die nu reeds zijn geld telt, de wrede tol

De uitzichtloosheid van de crisis, het onbegrip,
de wanhoop dreef hen naar het einde toe,
hoe snel geluk kan omslaan in neerslachtigheid
het klimaat ongenadig voor zwakkeren

De teller staat op 4, hopelijk is het geen inktvlek
die zich uitbreidt naar gans Limburg, onbegrepen statistiek
misschien brengt de regering nog wat goed nieuws,
woede over eigenzucht is altijd beter
dan toenemende depressiviteit

Ik ging vandaag op gesprek voor een job,
de job nietszeggend, tenzij dodelijk saai,
het ingeven van offertes als levensdoel,
ik was blijkbaar kandidaat X in een rij van 40,
de manager meldde monkelend, dat na het doorstaan
van ronde 1, ronde 2 en 3 nog moeten volgen,
alsof ik solliciteerde voor kernfysicus

Morgen ben ik weer paraat voor een ander gesprek,
ik ben al blij dat ik uitgenodigd word, hoe het hierna
zal gaan, als morgen niets wordt, ik vraag het mij af,
alle kaarten op tafel, VDAB en interims

Navraag bij een consulente, ik zal u uitnodigen
voor een cursus, het leren schrijven van een CV,
ik had haar bijna gewurgd ware het niet telefonisch,
de sense of urgency nog niet doorgedrongen,
hoewel we bijna met een leger zijn

De paniek in mijn hart en ogen laat zich niet verstillen,
ik verleid interims met woorden en vriendelijkheid
ik had al succes, morgen een gesprek, laat het
morgen bingo zijn, ik hoop het van ganser harte
 
Morgen bezoek ik de doden, met mijn laatste geld
koop ik wat bloemen, om de goden af te smeken,
ik geloof nooit dat zoveel stress goed is voor geest
en gezondheid, u hebt hier toch al uw handen vol??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten