donderdag 23 augustus 2012

De ijver van politieagenten

De snelheidsregels zijn niet realistisch volgens velen
wie al eens door het centum van Hove is gereden,
in de hele dorpskern zone 30, een ware slakkengang
gedurende meerdere kilometers, kan erover meespreken

In kleinere gemeentes heerst bovendien een hogere pakkans
alsof ome agent op commissie staat en zijn loon aanvult
door het tonen van een overdreven naijver en regelneverij

Zo kreeg ik in Boom een vermaning omdat mijn banden
teveel afgesleten waren, gelieve zich aan te bieden bij
de flikken met een nieuwe set, zoniet een boete van 50 €,
ik vloekte en zag de betreffende agent al aan de slag
op een parking met een profielmeter, voorwaar bedrijvig

De logische bemerking is dan, heeft de arm der wet niets
beter te doen dan wat pestgedrag, of is de gemeentekas zo
 leeg dat er nieuwe inspanningen dienen worden gedaan,
of werken agenten nu ook proactief

Recent nog een nieuwe bekeuring uit het Boomse, opgesteld
in ambtelijk Nederlands om vingers en duimen van af te likken,
waarbij de betrokken agente vasstelde dat de gordel nog tegen
de deurstijl hing bij het passeren van de verkeerswisselaar
 
In Aartselaar kreeg ik nog een uitbrander van een agent, die
met nauwelijks verholen superioriteit me de levieten las voor
het achterlaten van een flesje cola, ik onderging, slecht discussiëren
met de arm der wet als ze zoals bekend schrijfgraag zijn

Nu kan ik slecht om met het berispende toontje in hun stem,
en hun gevoel van verhevenheid, als weerwraak zet ik ze dan
ook graag in hun hemd, liever dan Antwerpen, waar ze iets
coulanter zijn dan in eigen kleine keizerrijk als een postzegel zo groot







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten