vrijdag 31 augustus 2012

Road Rage

Een anonieme autoweg, versplinterd tussen rode lichten
grijze lintbebouwing aaneengesloten als de verveeldheid
van een fantasieloze bouwpromotor of gedesillusioneerde architect
achterin rinkelen flessen, vers gehaald van de sympathieke buurtsupermartkt



Ik erger mij aan het verkeer dat telkens stremt
ik sla af naar het snelle rijvak, en moet alle
remmen dichtgooien, ik heb het gevoel alsof mijn boodschappen
praktisch in mijn nek vliegen of tenminste op mijn schoot



Een oude monovule zwerft over de weg, vastbesloten zijn medebestuurders
tot het uiterste te drijven, een pinker is overbodige luxe,
enkel de sierlijke uitwijkbewegingen van een gefrustreerde
chauffeur, ik afficheer mijn middelvinger vruchteloos



Een volgend kruispunt, ik sta nog op mijn strook,
als de monovolume me veel brutaler de pas afsnijdt, doet hij het erom
of is het gewoon een achterlijke klootzak, ik ga naast hem rijden
om verhaal te halen, achter het stuur een verbouwereerde Chinees



Misschien liggen de regels daar anders, de man wuift vriendelijk terug,
ik trek op met mijn diesel om de man kwijt te geraken, maar een diesel is geen
formule 1, vrolijk enerveert hij nu een kleine Clio achter mij,
ik voel een vorm van poëtische rechtvaardigheid, slingeren voor
onbevoegden op een anders gebeurtenisloos stuk streekweg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten