woensdag 15 augustus 2012

Een fotonamiddag


15 augustus is een perfecte namiddag, veel zon
om je over te geven aan een oudevrouwen-hobby,
nl. het bekijken van oude foto’s die vaak zijn weggestopt
in blikken dozen met verschoten foto’s van het koningshuis

Je begint met oude foto’s van jezelf waar vooral wat gewichtstoename
in het oog springt, en het verlies van jeugdige onschuld,
hoofdschudden over foute kapsels en vergeten modetrends,
nostalgie naar een decennium waar ik blijkbaar maar 1 hemd en das had




Oudere foto’s en jeugdfoto’s van je ooms en moeder,
nog foutere kapsels en modetrends, en mijn nonkel als
posterboy voor Vangheluwe, eens in vergeten dozen, nu
openlijk op het internet als herinnering aan de jaren 60 en 70-tig




Als je nog verder teruggaat kom je terecht in het koloniale verleden
van mijn grootvader, waar hij graag over verhaalde maar wat zich
nu aan je openbaart, het verleden dat tot leven komt in een stapel foto’s,
nu niet als opgezette krokodil of foute ivoren beeldjes, Togo forever
met Haile Selassie op de tweede foto, ook keizers poseren





Ik hou vooral van jeugdfoto’s en vooral de cruciale leeftijd van 18,
een leeftijd waar het leven je toelacht, als je je misschien
afvraagt hoe ik aan een kleurenfoto kom uit de jaren 20’-30’ en 40’,
mijn grootvader had het engelengeduld om deze handmatig in te kleuren






De laatste foto die ik terugvond was mij ook onbekend, een man die ik
niet meer kende, het bleek mijn overgrootvader die met een decadent jaren 10’-20’
kapsel de wereld inkeek als soldaat, die jaren hing in het huis van
mijn grootouders, maar nu in een verzameling zit, oude foto’s
fluisteren vergeten verhalen in ontvankelijke oren, een stamboom in foto’s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten