zaterdag 4 augustus 2012

Kwaadheid



Ik hou niet van kwaadheid, woede, boosheid of een opvliegend

temperament, nooit gedaan of tenminste zo opgegroeid
met een vader die af en toe los kon barsten in aanvallen
vluchtte ik al te vaak naar mijn kamer met een boek

Nooit geslagen, tenzij een flinke stamp, maar de angst
die mij kenmerkte, geraakte ik nooit meer kwijt
ik heb nu nog een hekel aan mensen die hun razernij
botvieren, intimidatie van de bovenste plank van malloten

De dolheid in de ogen van Dewael bij een politiek debat,
gespeeld of waarachtig, stoot mij af, de beelden van dolgedraaide
betogers bij de Martin-betoging die de politie haast te lijf gaan
omdat hun vernielzucht niet wordt gehonoreerd, jaagt mij
de stuipen op het lijf, kwaadaardigheid van alle tijden

Controle is het ordewoord, ik hou er niet van mezelf te verliezen,
het maakt mij ongemakkelijk, zijn we niet allemaal gevormd aan
de hand van de trauma’s in onze kindertijd, opvoeding, cultuur en
vorming ten spijt, in crisis zijn we allemaal nog dat kleine kind

Afgunst en jaloezie, roddels en achterklap, vernielzucht en
boosaardigheid, sluwheid en valsheid, het vervult mij allemaal van
een intense afkeer, hoewel het soms de bovenhand haalt in onze
maatschappij, de kwaadsprekerij en achterklap van zogenaamde vrienden

Als je de bodem bereikt, zijn er weinig helpende handen, maar veel
uitzinnig leedvermaak, de mens is van nature kwaadaardig, hoewel
onze christelijke achtergrond ons anders voorhoudt, beschaving is een
modern verschijnsel, egocentrisme verankerd in elke ziel, the survival of
the fittest weet u wel, afrekenen met potentiële tegenstanders in de
seksuele afvallingsrace, opschepperij en dikdoenerij verplicht om er bij te horen

Gelukkig trek je het later niet meer aan, hoewel is dat ook maar een
rationalisatie, erkenning en geliefdheid zijn belangrijk, tenzij je
een stukje van jezelf moet opofferen voor sociale aanvaarding,
sociale status, waar sta ik op de ladder, kan men opzien tegen mij
belangrijk voor het zelfbeeld en voor de aantrekkingskracht, als
sukkelaar versier je niet veel vrouwen, zelfvertrouwen de nieuwe mantra

Ik profileer me graag als buitenstaander, maar ook ik ontsnap
niet aan de wetmatigheden van het menselijk bestaan, intellectuele
snoeverij als blogger, waarom schrijf ik mijn kwaadheid van me af,
toch enkel maar om gelijkgestemden te vinden die instemmend knikken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten