maandag 27 augustus 2012

Maandag










Ik heb maandag weer overleefd, de eerste werkdag
de dag die het weekeinde minachtend bekijkt
als eindeloze periode van ijdel- en ledigheid
vrienden worden weer opgeborgen voor een vijfdaagse

 

Samengebalde weerzin tegen het opstaan
eens de eerste dag voorbij, wentel je je terug in een ritme
van files, pauzes, telefoons en e-mails
wat het weekend aan plezier inhield
houdt de werkweek in aan standvastigheid en ijver

 

Ondertussen zou ik je toch gewoon moeten zijn,
de dag van de maan, het jaloerse zusje van de dag van de zon
opstaan met een irritant melodietje en al te vrolijke
presentatoren, ik behoud mijn routine gewoontegewijs



Soms wens ik mezelf een fijne glimlach toe op maandag,
ik blaas je weg, mijn onderdrukker,
binnenkort maak je plaats voor alweer een nieuwe dag
die me dichter brengt tot een nieuwe uitbarsting
van plezier, als climax van de week

Geen opmerkingen:

Een reactie posten