zaterdag 18 augustus 2012

Grosse point blank

Soms besef je dat je ouder aan het worden
een van de duidelijkste tekens is dat je niet meer
meegaat met de waan van de dag en nostalgisch kijkt
naar een film met een fantastische soundtrack, bovendien begin je
enthousiast te genieten van uitzendingen van Radio Nostalgie

De meest herkenbare cover op de soundtrack, climax in de film

de rest van de soundtrack wordt gedragen door
punck rock, ska en new wave, onweerstaanbaar werd ik
meegedragen naar een vervlogen jeugd


De film is amusant, de soundtrack onvergetelijk,
een tijdsdocument, zelfs niet alle nummers konden op de CD

ik verbeeldde mij even in een decennium te zijn
dat vergeeflijker was voor zwerigerige warhoofden

Tijden van onvergetelijke feesten, geen verantwoordelijkheden
een kleergkast gedomineerd door alle tinten van zwart

een tijd gekenmerkt door liefde, en haar eerste teleurstellingen
die je nog kon doorspoelen met wat praten en een fles wodka

De soundtrack van een jeugd die zich afspeelde in kelders
onmogelijk te bevatten wat de zorgeloosheid zou brengen
de wereld was fel, zwanger van emoties, vriendinnetjes
die mijn fantasie prikkelden in al hun zachte geuren

Het leven leek eindeloos, fladderend van ervaring
naar ervaring, zorgeloos in al haar verbijstering
de wereld lag maar voor het grijpen, de jeugdige hubris
hield geen rekening met gebeurlijke tegenslagen

Jeugdigheid maakt plaats voor ervaring, een wijsheid
die pas met de jaren komt, overbodig om te verlangen naar
andere tijden, elk verleden wordt geromantiseerd in functie
van het heden, maar waarom stampen mijn voeten dan elke
klassieker mee om als het ware plaats te maken voor een onzichtbare dansvloer

Ik doe me het plezier weg te dromen met mijn voeten
in de realiteit geplant als een liefhebber van het genre,
tot de aftiteling loopt met nog een paar donderslagen
ik belijd mijn jaren met mijn keuzes van muziek
en besef ouder te zijn dan de volgende generatie,
morgen zoek ik zuchtend met mijn 10-jarig neefje naar Bieber en Gaga

 
Volume 1
  1. "Blister in the Sun" (Violent Femmes) – 2:08
  2. "Rudie Can't Fail" (The Clash) – 3:31
  3. "Mirror In The Bathroom" (English Beat) – 3:09
  4. "Under Pressure" (David Bowie and Queen) – 4:03
  5. "I Can See Clearly Now" (Johnny Nash) – 2:46
  6. "Live and Let Die" (Guns N' Roses) – 3:02
  7. "We Care a Lot" (Faith No More) – 4:03
  8. "Pressure Drop" (The Specials) – 4:18
  9. "Absolute Beginners" (The Jam) – 2:50
  10. "Armagideon Time" (The Clash) – 3:53
  11. "El Matador" (Los Fabulosos Cadillacs) – 4:34
  12. "Let My Love Open the Door (E. Cola Mix)" (Pete Townshend) – 4:58
  13. "Blister 2000" (Violent Femmes) – 2:58
Volume 2
1.    "A Message to You, Rudy" (The Specials) – 2:53
3.    "The Killing Moon" (Echo & the Bunnymen) – 5:44
4.    "Monkey Gone to Heaven" (Pixies) – 2:56
5.    "Lorca's Novena" (The Pogues) – 4:35
6.    "Go!" (Tones on Tail) – 2:32
7.    "Let it Whip" (Dazz Band) – 4:24
8.    "The Dominatrix Sleeps Tonight" (Dominatrix) – 3:40
9.    "War Cry" (Joe Strummer) – 5:58
11. "Take on Me" (a-ha) – 3:46
12. "You're Wondering Now" (The Specials) – 2:37

Geen opmerkingen:

Een reactie posten