maandag 3 december 2012

De eerste sneeuw

Ik ben niet meer ontroerd van de eerste sneeuw
ik ben tezeer verhard, al teveel tranen vervloten
tenzij ik Igors eerste onzekere pasjes zie in de sneeuw
een hoog opgeschoten kater met witte sokjes en een ganzenpas

Lang geleden, ik vrees 20 jaar
toen Nina De Man nog gewoon chauffeur was, en geen BV
gingen we naar de cinema, Metropolis in Antwerpen
met een Zuid-Amerikaanse vriendin op het late uur

Buitengekomen was de grijze parking
omgetoverd in een prachtig winterlandschap,
maagdelijk wit en onbetreden, daar boven aan
de trappen van Metropolis zag Zuid-Amerika
haar eerste sneeuw

Spontaan biggelden tranen over zongebrande
Indiaanse wangen, een woordenvloed verstomd
tot een stille OOOOOOH, ik keek naar haar en
ik was even stil, een jubelmoment daar aan de trappen

We speelden aan de trappen met sneeuwballen,
even alleen op een onbekende wereld, ik was ontroerd,
slechts een student in Antwerpen in de eerste sneeuw
 
Nu ben in niet meer ontroerd, door de eerste sneeuw
tenzij ik terugdenk aan Zuid-Amerika
en haar grenzeloze verbazing en cultuurmelancholie
dan ben ik ontroerd, getroffen als ik ben door de eerste sneeuw







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten