zondag 2 december 2012

Zon

In deze donkere, duistere, zonloze dagen
verlang ik als geen ander naar de zon
ik droom ervan te overwinteren
in oorden als Thailand of Bali
maar moet het stellen met onze Belgische variant
van een troosteloos winterzonnetje

De winter blues slaat weer toe in alle hevigheid
niet meer buiten komen zonder laagjes aan
en een muts over ongekamde haren
ziet u, elk nadeel heb zijn voordeel, of andersom

Het enige leuke moment is
om na een uitstap in winterwonderland
met gloeiende oortjes en rode kaken
te genieten van wat warme choco

Ik ben geen voorstander van de winter
ruiten met vriesbeet, mekkerende auto’s, lastige batterijen
mensen worden bleek, verliezen hun zomerbruin
en daarmee hun gouden goed humeur
tenzij de ergerlijke positivo
die nu al uitkijkt naar sneeuw, jingle bells en de obligate kerstmarkt

Sinterklaas in nog niet geweest, het wasteland
van het vrieskoude seizoen moet nog ontplooien
enkel vodka kan mijn ziel verwarmen
en zorgen voor wat vrolijkheid

Een klein sterk watertje voor mij,
en ik klaag niet meer, tenzij mijn uitvergrote
lever het dit seizoen durft op te geven

Ik zie de zon, ik ben de zon
ik fluister je naam en blaas kringetjes in je winteradem
gelukkig stralen je ogen als nooit tevoren
als je je handen wrijft en vrolijk lacht,
en je rode kaakjes opwarmt aan de warme choco
die ik stiekem heb aangelengd met Ruslands glorie

Moskovskya en Stolichnaya for president!
 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten