maandag 3 december 2012

Ochtendlijke matinaliteit

Dwaas sta ik op, met verwarde kop
zwaar van dromen, wallen ongekend
haren ongetemd pieken naar alle kanten
ik zet mijn GSM op, vreemde verbondenheid

Een voor een starten hersencellen op
als een oude PC die zijn beste tijd heeft gehad
ik zucht en kreun, een oude stoommotor
die het tijdperk van de elektriciteit weerstaat
en gulzig kolen verslindt in een warme oven,
een afspiegeling van mijn eigen vurig eind
Hoboken mag mij binnenkort verwachten, als
ik de sigaret niet afzweer

Ik dwing mijn hoofd tot wat minder doemdenkerij,
maar ben zelfs te vroeg voor de ochtendkrant
mijn kater houdt het ochtendritueel voor gezien
en kronkelt zich weer op tot een zwarte bal
vreselijk vermoeiend, die ochtendlijkheid

Mijn maag roert zich weer, koffie en een sigaret
dodelijk voor een vermoeide maag, die zich verzet
in cirkels van krampen die zich verspreiden tot
het uiterste punt, waar de rug haar fatsoenlijke naam
verliest en enkel comediens met een uitgestreken gezicht
flauwe grappen over maken, de natuur eist uitzinnig zijn tol,
ik sputter niet langer tegen en beklaag de volgende bezetter
van het kleinste kamertje

De ochtend is weer opgestart in alle hevigheid,
de krant is alweer gearriveerd voor de slapeloze,
ik maak hernieuwd kennis met de wereld
na mijn eigen opstoot van broeikastgassen

Methaan stijgt op naar de hemelsferen,
mijn eigen beperkte bijdrage, maar als iedereen
zo start, zie ik de toekomst somber in voor hete plekken
als Irak, binnenkort is Belgiƫ subtropisch


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten