zaterdag 29 december 2012

Vertrouwdheid

 
 
De aloude vertrouwdheid met het Nederlands
de mogelijkheid om mooie woorden op te duikelen
alleen maar door te graven in de diepe kerkers
van ons geheugen, waar vele gemartelde gevangengenomen
woorden verblijven, ontvoerd uit de vele boeken die ik in een troosteloze jeugd las

Vaak sta je er niet meer bij stil, tot je de vermetelheid
hebt ook in een andere taal dan je moedertaal te dichten


Ach, meer dan een oefening in hubris en
intellectuele overmoed is het nauwelijks
al is het best aangenaam om woorden om te vormen
in een geleerde taal, de onzekerheid blijft
Engels is het wel, vanzelfsprekend maar is het mooi en
roept het meer emotie op dan een pot confituur

Ik begin je meer en meer, graag te zien,
mijn moedertaal als ik bezig ben met vreemde minaressen
gun me de vrijheid om even ontrouw te zijn
vermoord me niet door afgunst en jaloezie
ik beloof je, eeuwige trouw, als je me mijn scheve schaats gunt







 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten