zondag 23 december 2012

De kerstdagen

Meegaan in het obligaat optimistische kerstgevoel,
de obligate verrukkelijke lichtheid van het bestaan,
zoals dat wordt gepropageerd op lichtvoetige TV-zenders
is meer dan een brug te ver voor mij, zelfs een verbrande

Meegaan in de kerstdepressie, zoals voorgesteld door TV-journaals
gaat mij dan ook veel te ver, de gulden middenweg waarschijnlijk,
weg van de platte commercie van winkeliers en ketens

De geur van rotte roze pompelmoes woekert nog in mijn neus
het ranzige tafereel dat zich voor mijn geteisterde neus
afspeelde in de overvolle winkelstraten van Antwerpen,
begeleid door een pesterig winterbuitje

Je wordt er niet vrolijker van, van de hoogmis van de commercie,
tenzij je eigenaar bent van een winkel in kerstbollen
ik kijk alleen uit naar 31 december, de kans om te vieren en
feesten met gekozen vrienden, de kans om nog eens met
onvermijdelijke familieleden samen te zitten voor 1 X per jaar
stemt me niet te hoopvol, als ik er nog aan kan ontsnappen,
ik doe mijn uiterste best, wat heb ik uiteindelijk ook te vertellen,
dan verhalen van rampspoed, in een omgeving waar het bijkleuren
van verhalen die van een schoolreünie nog overstijgt, ben ik dan asociaal??

Het leven is te kort om toe te geven aan sociale druk,
ik ben egoïstisch en egocentrisch, en als ik er in slaag
Igor een muts op te zetten, en het karkan van een kerstrendier,
in feestelijk goed gezelschap

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten