woensdag 5 december 2012

Mijn fantasie benadert de werkelijkheid in vogelvlucht

Vele werktitels gepasseerd, voor ik met deze kwam aandraven
de vierkante slaap, opgewekt door een rechthoekige fles
met Cyrillisch schrift wreed doorbroken door de geest van de muze
de martelgang van de grootste gemene deler, de ontoereikendheid
van mijn koude fantasie beslaat vele uren

De hoogdravendheid van de poëzie
het neerschrijven van de eigen verwerpelijke genie
wie is er geïnteresseerd in de pennevrucht
van een vermoeide dertiger
die van geen hout pijlen maken kan

De eenvoud is mijn maîtresse
die al jaren schreeuwt om erkentelijkheid
als ik u na de uren wil beminnen
verwaarloos ik mijn echte vrouw, de trots van een vertaler

Ben ik tevreden met wat hier verschijnt
nooit, ik ben mijn eigen ergste criticus
al weiger ik bij te schaven en te corrigeren
langer dan een kwartier is een lichtjaar van onkunde

Woorden tikken langzaam tegen mijn slaap
als het vertrouwde zotte teken in cadans
van lettergrepen en klinkerrazernijen

Ik nader nu het einde van mijn drieste woorden
enkel wat foto’s om mijn onmacht te maskeren
enkel wat muziek om de zeden te verlichten
ik parafraseer een lang vervlogen suikernonkel
die ik altijd lastigviel tot op het toilet voor verhaaltjes
en toen kwam er een olifantje met een lange snuit
en’t vertelselke is uit













 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten