zondag 16 december 2012

Handleiding om te leren dromen

 
Moedeloosheid is een ziekte van de tijd
een tijd van crisis, armoede, depressie en verdriet
de kunst van het dromen lijkt verloren
als je je vastklampt aan een strohalm

Ik droom ook,
van geld, succes, erkenning, van geluk
ik droom ook,
waar de realiteit plaats maakt voor de verbeelding

Soms droom ik een onbereikbare droom,
soms slaap ik niet maar droom ik nog
van een eigen zaak en financiële zelfredzaamheid
van een eigen appartement, van verre reizen,
van kinderen die enkel mijn goede eigenschappen delen
en hopelijk het uiterlijk van de mama, al klinkt dit
voor rabiate feministes al behoorlijk seksistisch

Gisteren nam ik deel aan een quiz,
voor iemand die wel opgetrokken lijkt uit weetjes,
die dringend een boost van zelfvertrouwen nodig had
de aangewezen therapie, ik schitterde onder gelijken

Vannacht besloten dat tijd en intellect mijn grootste troeven waren,
en dat ik die te gelde moest maken
ik stort me nu vol op het webleren,
het starten van een eigen zaak, als cursusstof
ik fantaseerde zelfs al een naam, Liaspen Translations
nog voor ik de eerste elektronische bladzijde had omgedraaid
 
Een cursus Spaans met webcoach als tegengewicht
voor zoveel economie, om me te verstrooien
Spaans voor beginners, ik kijk er nu al naar uit
en ik leer dankzij een webinar (=web seminar)
mijn eigen website bouwen dankzij cms (= content management system)
via de olijkerds van joomla



Veel staat er op stapel, ik zeg het tijd is mijn bondgenoot,
als ik dan toch thuis moet zitten, beter niet ijdel
we hopen nog altijd op een job, vertaler in bijberoep
is voorzichtiger dan vertaler tout court

Ik houd wel wat van zekerheid,
maar huil ondertussen naar de maan,
als ik er in slaag vertaler te worden, maakt het niet uit waar
ik lichamelijk ben, dan kan ik naar Duitsland om daar
te vertalen, mijn Duits bijspijkerend op de beste manier,
en hopelijk beland ik zo ongemerkt in het zonnige Cuba,
waar ik het dronken vertalen tot kunstvorm verhef,
als ik lurk aan een Havana en verdrink in liters mojito

Ach, veel water door de zee, de oude man en de zee
voor het zover is, ik kan enkel maar dromen
Hemingway knikt me genietend toe,
succes is enkel geboren in het aanschijn van wat zweet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten