dinsdag 3 juni 2014

Triviaal in buitenspel

A freak sandstorm in Tehran
republikeinen in Madrid
China wist de herinnering aan Tienanmen

De wereld draait door,
om Otto-Jan Ham te parafreseren
met een even grote snelheid als toen ik nog werkte,
met een even grootte vraatzucht en gretigheid
slaat een muur van zand en puin je vlotjes
in het gezicht en om de wangen in Teheran

Ik sta even buitenspel,
sta even aan de zijlijn
en laat de massa mij passeren
lang mag het niet duren
of ik verval in apathie

Buitengewone schoonheid, 
laaghartige dorpeling
verliest de strijd met zijn drempel aan een voorbijgaande kat.

Zucht, zonder mij gaat het ook
was ik dan niets meer dan overbodig
ben ik overgekwalificeerd
de ronde van instanties achter de rug
"Slecht nieuws, ik ben werkloos"
een overbodige binnenkomer bij ACV
die toch een glimlach ontlokte aan het gezicht van de mooie vrouw.

Bomen ontworteld, verkeer in chaos, in puinhoop,
al het nieuws van voorbijgaande aard,
tenzij de notulen nog even bestaan in het archief 
van mijn geheugen.

De zomer kondigt zich aan met zonneschijn en hittegolven,
met korte rokjes en aantrekkelijke lichamen,
die de winterkoude verjagen achter een te grote zonnebril.

Luie lichamen sippen aan een glas Ice-tea
de zomer kondigt zich aan en ik sta op halt.

Brutale aanslag op mijn financieën,
laat mij het overleven met een minimum aan middelen,
de levensloop van een dichter-zwerver
die zijn mecenas nog niet vond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten