zondag 15 juni 2014

De nacht zomert in mijn herinnering aan mijn eigen kunde (Schrijfsalon juni 2014, Bornem)



De zon gaat onder in het morgenland
de nacht is aangebroken, en de zwangere warmte zomert voort
in mijn herinnering aan een prachtige lentedag

Een mooie dag onder gelijkgestemden
ik broed nog na over mijn piekeren
in het gezelschap van een hedendaags icoon
als muze


Onafgebroken, verbijtend, 
mijn onzekerheid verbergend,
alsof ik wankel op een stoel met drie poten,
of een flamingo imiteer met koudwatervrees,
mijn nervositeit wordt gemarteld door een mooie beul in korte rok
die met een prachtige klasse mijn gedicht vierendeelt.


Ik ben aandachtig, ik luister naar haar vakkundigheid,
ik kijk in mooie ogen en probeer te lezen wat ze denkt
ik verbeter haar niet al heeft ze ongelijk
de hipster in mij is al lang verdreven
door mijn overdreven gevoeligheid,
het hypersentieve kind in mij ontwaakt
blij met elke parel die ze ontdekt,
ik onttrek me aan grashalmen
ik vermijd te kijken naar haar mooie benen
af en toe ben zelfs ik professioneel
als ik voel dat de intelligentie de schoonheid overtreft
is dat eerder een compliment voor een akelig hoog IQ
dan te denigreren over haar mogelijkheid tot verleiden








Ik was in het gezelschap van reuzen
en voelde me een literaire dwerg
in mijn pogingen te behagen
transparant als een zoute kwal
hoogmoedig als een vadsige leeuw
die zijn ochtendmaal al binnenheeft
en nu wat antilopesteak moet verteren
Gevoed in mijn interesse
mijn schrijven onder de loep van een dichteres met veel meer klasse
en haar bloedmooie trawanten:


Met dank aan Shari voor de foto's !!

Gedichten

Uit de bundel 'Ik ben Mogelijk', Querido, 2011


Vroeger was ze uitgestrekt
nu nog een gevouwen duin
glimlachen zegt ze
is een act tegen de zwaartekracht

tussen twee huizen door
huilt ze schuilend of andersom
zoals je bij een sjaal denkt aan de kou
zo denkt ze aan het leven

thuisgekomen haalt ze het speelplein
onder de nagels van het kind vandaan
raadt granaatappels juist op tv
gaat slapen zo uitgestrekt mogelijk

morgen is haar territorium weer twee voeten
maat 38 groot



Jonge mensen die zwijgen
slappe ballen onder een stijve
lage slingers bij een verjaardagsfeest
waar zijn de moeders
die vragen hoe het is geweest

in deze stad waarin ze met moeite de maand neertelt
het aangeraden gebak, zonnebrillen metallisch groen
van keverschilden, vraagt ze: ik ben alleen

en hoewel de lucht zalmroze
we vrijelijk kunnen spreken dus van luchtroze zalm
zeg ik domweg ja, de stad is steeds

en dan de putjes in haar lach
alsof in elke wang een nietje zat



Er hoeft nog altijd niet veel
te gebeuren voor ik aan je denk

iets wat niet op jou lijkt is al genoeg
dan denk ik kijk

dit lijkt echt niet op haar

MAUD VANHAUWAERT


Geen opmerkingen:

Een reactie posten