woensdag 11 juni 2014

Drank in 5 coupletten

Drank,
 zoetgevooisde drank,
streling van mijn gehemelte,
gesel van mijn papillen,
dronkaard zonder tegenstand
vanavond ben ik Iers
en drink ik tot ik Eire zie

Laat me in je ogen verdrinken
als je stem zacht tegen me spreekt
de duistere kant van mijn geweten roept
de volle maan bliksemt me neer
ik heb weer tzot in de kop

Drinken doet een beetje zeer, maar nuchter leven nog veel meer - Jan Boerstoel.

 Ik ben gaan drinken om te vergeten, om niet langer geobsedeerd te zijn door jouw beeld. Maar helaas, als ik te veel drink zie ik dubbel - Marchel Achard, Frans schrijver.


Ik laaf me aan je eindeloosheid
je mogelijkheden tot spiegeling
je eindeloze beschikbaarheid
de nacht is nog lang, evenals mijn afdronk


  • Pierre de Beaumarchais
    Frans toneelschrijver 1732-1799

    Drinken zonder dorst en vrijen in alle seizoenen is alles wat ons van de overige dieren onderscheidt.
    Origineel: Boire sans soif et faire l'amour en tout temps, il n'y a que ça qui nous distingue des autres bêtes.
    Bron: Le mariage de Figaro (1785)

Wederom richt ik me tot jou
in mijn verloren staat
laat me de nacht doorstaan
tot ik je versla
de nachteloze slaap
de eenzame ontboezeming
van een dichter die drinkt tot hij zichzelf tegenkomt


De mogul gunt me niets
tenzij mijn eindigheid
laat ik dit voltooien
zowaar een magnum opus
op fruitbier en gin-tonic


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten