maandag 16 juni 2014

Leo Messi

Daar is de grote ster,
de redder des vaderlands,
als u graag vertoeft op de pampas en graag een stukje vlees lust,
voor wie het Argentijnse hart wild klopt,
voor wie Guevara en Maradonna landgenoten waren en zijn,


Land van che
land van de malvinas
land van de gaucho's, de cowboys en een verdwaalde Indiaan
land van vuur, Patagonië en het Andesgebergte
land van oneindigheid, van eeuwige strijd
van tango en broeierige mannen


Land van geloof en pauselijke zaligheid
land van lange haren
land van godenkinderen als spitsen
en vreemde doelmannen


Land van junta's, 
vuile oorlogen en verdwijningen, van dolle Mina's
en duistere verledens.


Als ik je zo moet ophemelen,
verdien je mijn goedkeuring haast automatisch niet,
want je voetbal, en het spijt me om het te moeten zeggen,
is een opeenstapeling van net niet,
van overbodigheid
en van slapende goden.

Iets wat op voetbal lijkt,  is al genoeg voor mij,
ik ben snel tevreden

Er hoeft nog altijd niet veel
te gebeuren voor ik aan Argentijns voetbal denk


iets wat niet op jou lijkt is al genoeg
dan denk ik kijk

dit lijkt echt niet op voetbal.


Het is kijken naar een ramp, een catastrofe,
als kijken naar Titanic en wachten op de ijsberg,
te kijken naar Eddy Wally die het podium wordt opgerold.


 Enthousiasme is overbodig,
teleurstellend is het ordewoord,
misschien ben ik te kritisch
door mijn aderen stroomt geen Zuid-Amerikaans bloed,
al ben ik warmbloedig in hart en ziel
daarom vermaak ik mij maar op een andere manier:



























 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten