vrijdag 6 juni 2014

De rode duivels

Een doelman in hoger sferen
1.99 m droog aan de haak
maakt een karpersprong richting evenaar
Thibaut Courtois begeeft zich zonder gelijken
de wereldploeg kent alvast zijn uitverkoren doelwachter
keeper, Torwart, goalie, doelman
ondankbaar in zijn taak
geen angst voor flaters
houdt hij weer de nul,
de vijandige monoclescore is hun deel
 

Vincent Kompany,
Anderlechts ketje
halfbloed, kleurling, doodknuffelaar
van kinderen,
grootverdiener in Engeland,
verdediger van sociale projecten,
haast 's werelds beste centrale verdediger,
wie op aarde doet nog beter defensief?


Thomas Vermaelen,
Ajacied, hoofdstedeling van tulpenbollen,
Arsenal-adept, al is Wenger niet meer zijn beste vriend,
the Verminator, vernietigt spitsen met een zware tackle,
bleekhuidig voetbaldier, wordt hij onze boeman,
die spitsen tussen zijn boterham legt met wat biscoff spread?


Jan Vertongen, atypische man, die zijn liefde voor
een boek en theater durft bekennen,
getooid met een grote mond, overgehouden uit de Amsterdamse jungle,
al is full back niet zijn geliefkoosd spel, Wilmots zal hem wel overtuigen
van zijn onmisbaarheid als hij weer een voorzet swingt,
voorzien van een atoomschot dat de muur van tegenstanders schroeit,
even onmisbaar als bier in een café, of beter , wat is een café zonder bier
kunnen wij evenmin zonder Vertongen Jan

Toby Alderweireld, weer een parel uit de Amsterdamse stal,
tegenwoordig spijtig genoeg de bank verwarmend bij Atletico,
getooid met de Antwerpse kathedraal, een rasechte Sinjoor,
verdedigend een kraan, krijgt hij wellicht de voorkeur op Antony "Bin Laden" Vandenborre


Ons middenveld :
gemaakt uit gewapend beton, bestaande uit een half-Martiniqiaanse ster
met prachtige ogen en een kapsel dat elke kapper hem benijdt,
Axel Witsel,
de ster uit Sint-Petersburg,
onmisbaar als tomaten in spaghettisaus,
avocado's in guacemole,
en een sletterige vriendin in een triootje.
Hij bestrijkt de verdedigende helft van ons middenveld gracieus
met de kenmerkende vele baltoetsen, een zekerheid, een sinecure,
een conditio sine quae non al twijfel ik overbodig aan die conditio, niet aan
die Van Axel, die heeft minstens een paar extra longen,
maar is het in juist Latijn geen condicio?
Witsel, op het juiste moment een beest, zoals velen nog zullen ondervinden die het middenveld
verwarren met een doorloopstrook.

Dembèlè Moussa, misschien de onverwachte naam in mijn selectie, maar
wie kan heen om de Kielse strateeg, die de bal even ongrijpbaar maakt als ik mijn pint aan de toog,
soms een verlegen scheet zo bleek uit de verheerlijkingsfilmpjes van "Iedereen Duivel", en hij scoort ook zo
moeilijk en zo weinig, maar als hij de bal hanteert, is er geen betere,
dan is hij als nooit te voor een primus inter pares

Kevin De Bruyne, ook al geboren uit een gemengd huwelijk 
van een prachtige Britse met schitterend accent en een rasechte Genteneir, toch heeft deze blonde voetbalster het gered,
ondanks "the special One", die strooide met gouden voorzetten, en een onwaarschijnlijk 
loopvermogen, wordt hij dan de ontdekking, of is die rol weggelegd voor onze flanken.


Eden Hazard,
goede wijn behoeft geen krans, onnodig hem te bewierroken, de Londense ster,
de man met de gouden voeten en het kinderlijke gedrag,
is hij nog te onvolwassen om door te breken als onze ster,
wordt hij Messi II of kroont hij zich liever tot Hazard I,
aangezien in zijn geval Hazard II en Hazard III al in de coulissen staan.

Dreis Mertens, mijn favoriet,
die scoort in het bruisende en woelige Napels,
waar ooit Maradonna haast letterlijk de lucht en nog zoveel meer opsnoof,
ik twijfelde aan hem, de kleine generaal in weerwil van Adnan Januzaj, ook al zo'n godenkind,
de strijd wordt hard om de flankpositie, en ik vrees voor Mertens zijn onderspit, of voor
het onderspuiten van Dolf of iets dergelijks als het godenkind het veld niet beschouwt als zijn privé-speeltuin


 
Last but not least, in mijn selectie,
mijn absolute favoriet, Romelu Lukaku, onze centrale spits,
die door de blessure van Benteke verlost is van een lastig juk, nu Wilmots
hem telkens weer bevestigt, hij lijkt perfect in vorm, de stormram met de kanonsprint, ik geloof in hem
ook als is zijn bijnaam bij standard de "kinderbueno".
De zoon van Roger, middelmatige spits uit mijn Booms verleden, de
zoon heeft zijn vader overtroffen, al is zijn kopspel me iets wat me soms zorgen baart. 

Roffel, roffel, ziehier mijn selectie voor het WK.











































Geen opmerkingen:

Een reactie posten