donderdag 26 juni 2014

De achteloze statistiek



De zachte uithuizigheid
de beperkte houdbaarheid van mijn denken
het overbodige triomfalisme
de zelfspot

De spot drijft mezelf tot hoogtes en laagtes
ik verbeeld me niets
en zinspeel .

De lof der zotheid
achteloos verdring ik mijn gedachten met een glas wijn
druivelaar van de toekomst, serre zonder glas


Banaal banaliseer ik de banaliteit
van mijn leven, van mijn zijn
eigenlijk ben ik overbodig
maar vooral onmisbaar voor mezelf
hulplijn voor anderen, gesel van mijn gestel
zal ik mezelf overleven
of vooral overleveren aan de geschiedenis van mijn statistiek


Zonder jou kan ik niet leven,
de applausmeter broodnodig
zonder ritmisch handgeklap presteer ik niets
kom ik tot niets
jij bent mijn brood en spelen
mijn panem et circences
of mijn ordem e progresso
zonder jou kan ik niet leven
onverschilligheid doet me beven
maar als ik al begin te dichten
laat het rijm me toe te vervlechten
en te transformeren in een minderwaardig insect

De liefde is me zo dier,
voor u, voor mij, voor ons

Dank om mij te lezen,
zonder u kan ik niet meer door

Binnenkort ga ik terug naar school,
de literaire school,
om beter te leren schrijven
en automatisch beter te zijn,
wat kunnen ze me leren, wat kunnen ze voor me doen,
tenzij het afbouwen van mijn koppigheid
in elke mogelijke betekenis



Een instinker van jewelste, afbouwen toch,
zoek het maar eens op,
als u daar de tijd voor vindt,
want ik kan amper geloven dat u met zovelen bent
die mijn schrijfsels soms hanteert.

Al doen sommigen het voor de foto's,
ik denk dan aan middelbare leraren,
sommigen voor de muziek,
ik doe het maar voor één,
voor mezelf, en voor u,
want soms voel ik mij één met u.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten