dinsdag 13 november 2012

De ochtend

Mijn ochtend strekt zich uit met grijpgrage tentakels
naar de werkelijkheid, ik haal wat brood bij de bakker om de hoek
de zak scheurt onverdroten, ik lig op mijn knieën te graaien
naar het brood, ik twijfel om het te laten liggen, maar
een luxebeest ben ik nooit geweest, toch heeft het iets afstotend
en afstompend, grijpen naar brood op de natte voetpadtreden,
ik voel me haast een Afrikaan in een vluchtelingenkamp verdreven
door een zoveelste oorlog en arrogante krijgsheren

Ik schrijf een zoveelste brief, enkel weigeringen zijn mijn deel
voorlopig solliciteer ik nog niet om te werken aan de lijn,
zoals de lopende band eufemistisch heet, ik ben niet gemaakt om
op commando naar het toilet te gaan om de productiviteit te verhogen

Ik zoek wat op youtube, vandaag alleen melancholie
kunstenaars op zoek naar een baan zijn geen spek
naar de bek van managers, ik verwacht vandaag geen e-mail meer,
laat staan telefoon, mijn kater krijgt het laatste stukje charcuterie
hij heeft het harder nodig dan ik, althans volgens zijn begerige blik

De wanhoop maakt zich meester van een would-be kunstenaar,
zoek toch een baan, geef je niet over aan aanstelleritis en eigenwaan
rijk en beroemd word ik er niet van, het werkt vaak zelfs averechts
onverbloemd gedachten te spuien op internet, of bent u die manager
die iets in mij ziet, en mijn uitgestrekte noodkreet weet te valideren
met een excessief loon dat mij in staat stelt gelukkig te leven
 











 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten