maandag 5 november 2012

Het fluisteren van de lammetjes

Onafgebroken wentelt de cyclus van dageraad en schemering
voorbijgaand aan de sterfelijkheid van de droom
vermetel dartelen spiegelingen voorbij in de koude
het seizoen van de blues is weer aangebroken
ik zing met een schorre stem bekende liedjes na

De cross-over van gedicht, beelden en muziek
lijkt zo alledaags als zelfs de Boekenbeurs zich
ermee bezighoudt, ik ben hovaardig als een leeuw
die rondjes draait in zijn kooi en zich koning waant

Wijn, wijn, inspiratie gezocht in de fles
mijn eerste glas voor een week
ik drink het uit met een gulzigheid die enkel een
droge lever kan vermoeden, ik denk terug aan
mijn oude leraar Frans die zich dooddronk maar
me ook Rimbaud leerde kennen, ave Polle Smits

Ik zoek mijn heil niet in de gematigdheid,
ik wil leven en voelen, gulzig als een laveloze
krokodil, ik schenk een glas uit, de nacht is nog lang,
de fles nog halfvol of reeds halfleeg, maar het rek is nog
gevuld met onbekende heerlijkheden, ik zit gebeiteld
achter mijn computer, de stilte is haveloos

Ik koester de donkere en koude nacht als was het een
warme vrouw, die ontvankelijk haar benen om me slaat
en me wegvoert naar een rijk van genot, kirrend kijkt ze me
aan met een parelmoeren mond, gekleurd in hevigrode lipstick

Ik geef me over aan droombeelden, die besluitelozer zijn
dan Astrid Bryan in een schoenenwinkel, is het sop de kool
wel waard, een ware overrompeling op de Boekenbeurs, toppers
als koken en naaien, de duisternis lonkt, ik doe mijn schrijflichtje
uit en besluit Astrid Bryan te naaien als een jaloerse hobbykok

Geen opmerkingen:

Een reactie posten