zondag 18 november 2012

Vader, papa, va

Ik word hetzelfde als mijn vader
dacht ik vannacht bitter na het ontwaken uit een droom
wat anderen als normaal beschouwen, loopt voor mij altijd moeilijker
de puberteit heftig, afzetten tegen moe gezag eenvoudig

Hij hield van mij, ondanks mijn tekortkomingen
ik moet hem veel pijn hebben gedaan
het is nu te laat om nog goed te maken
hij heeft al langer dan een decennium
het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld op 11 juni

Ik heb zo hard mijn best gedaan
om maniakaal het tegenovergestelde te doen van wat hij zei
te kiezen voor een andere weg
zovaak tegen een muur gebotst
om nu ironisch te beseffen dat ik net ben zoals hij

Het liedje van Stef Bos speelt plagend door mijn hoofd
te lang over gegeven aan zelfdestructie
misschien komt het te laat mijn besef
ik weet het niet
maar mijn nalatenschap is verzekerd door mijn blog

Ik moet werken, werken voor mijn toekomst
niet langer die verdomde gelatenheid
ik verplicht mezelf gelukkig te worden
te leven als was het mijn laatste dag

Het bewustzijn komt pas laat
ik heb vele verloren jaren
al troost ik mij met de gedachte dat het voor anderen
nooit zal komen

Ik schrijf neer wat ik voel als een brok in mijn keel
een pijn in mijn borstkas, een gemis dat nooit zal stillen
al is het bewustzijn groot, ik ben meer dan de som van twee delen
determinisme is fataal, niet alles is neergeschreven
tegen beter weten in geloof ik in de vrije wil van het individu
en mijn kosmische plicht te overleven tot ik heb
bereikt wat ik in mijn dromen zie en ver daarbuiten
 



 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten