maandag 26 november 2012

Werkweek

Weer een werkweek die begint met holle beloften,
uitgesproken door een veredelde interim,
althans zo stel ik het me voor
als ik nog maar eens mijn pak klaarhang

Het enthousiasme is wat weg
na een zoveelste gesprek met een manager
die me verzekerde te kunnen kiezen tussen honderden
en vooral de overbodige arrogantie die hij uitstraalde
als een vadsige luipaard die net een jonge antilope
heeft verslonden en de moeder nu condoleert met haar verlies

Woensdag is wellicht belangrijker als ik twee bedrijven
te woord sta, kris kras door Antwerpen, zei ik
niet niet meer te werken als sales, noodgedwongen
ga ik toch voor een job als vertegenwoordiger
tenzij de condities me zo tegenstaan dat een gedwongen
verblijf in de Begijnenstraat nog voordeliger is voor mijn beurs
en wellicht ook mijn kans om te netwerken

Ach, ik dwaal weer in mijn gedachten, neerslachtigheid
bon ton, de werkloosheidsval wordt effectief vermeden,
tenzij nestelen in armoede een vicieuze cirkel is
die slechts kan worden doorbroken met wat meeval van
een welwillende manager, soms zie ik de toekomst somber in,
niets mag tegenvallen financieel of de hemel valt op me neer
als een tapijt van duistere gedachten dat verstikkend werkt op
mijn levenslust en joie de vivre

Ik krijg meer en meer een afkeer van de manager,
met zijn klassieke vragen en pseudo-psychologisch
gezwets, de drang om hem uit te schelden al was
het maar om zijn ballon van zelfgenoegzaamheid
te doorprikken als een overijverig kind met een prikkarton

Klaar, niet alles is slecht, al is de eindeloze dag geen kameraad,
het zoveelste nutteloze gesprek geen aanrader voor het humeur
van betrokkene, ik ben jaloers op jan en alleman, een kleine man
die verstikt in zijn eigen kortzichtichtige afgunstvagevuur













 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten