zondag 25 november 2012

Het slechtste sollicitatiegesprek ooit, op trainspotting na


Vrijdag heb ik een sollicitatiegesprek gedaan
bij Jan, de man van de banden en de velgen
het was haast karikaturaal slecht, het slechtste ooit
op dat van trainspotting na misschien

 

De aversie was compleet, wederzijdig
de man in zijn bekrompen wereld van banden en velgen
tegenover de dromer die geniet van zonsondergangen
ik wou hem achteraf wel een dreun verkopen,
de arrogantie droop van hem af
toen hij vroeg wat mij aantrok in de baan
werd mijn hoofd helemaal leeg, ik kon hem
moeilijk zeggen, niets, maar dan ook totaal niets
behalve financiƫle zekerheid

Ik was blij dat ik buiten was, dat ik niet meer
moest spelen, interesse veinzen voor een klotejob
met een minderwaardig loon, de werkgevers hebben
het licht gezien, lonen worden niet meer uitbetaald
maar eerder aalmoezen en peuleschillen waarvoor je moet kruipen
ter meerder glorie van de manager

Ik heb schrik dat ik nooit meer zal werken
als ik even blik naar de overkant van de tafel
ik lig niet goed in de markt, besef ook mijn tekortkomingen
maar om even de hypocrisisie te doorprikken
ik ga niet met u in zee, als ware u de laatste
werkgever op aard, wat een droom in een wereld
van duizenden applicanten voor een armzalige job

Het leger groeit van ontevredenen, wij solliciteren
wanhopig voor elke mogelijke job, om u de baas te plezieren
kruipen we door het stof, de natte droom van elke kleine
man die zijn machtswellust kan botvieren en rancuneus
kan oordelen welk type hem niet bevalt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten